Dzięki znajomości planu działania łatwiej napisać uzasadnienie wniosku. Plan finansowy zaś pozwala się zorientować, ile środków w danym roku zostanie przeznaczone na poszczególne konkursy. Ponadto z punktu widzenia przedsiębiorcy niezwykle ważne są kryteria i zasady wyboru projektów. W szczególności mogą być one podzielone na kryteria dostępu (ich spełnienie jest niezbędnym warunkiem dalszego rozpatrywania wniosku) oraz kryteria strategiczne (ich spełnienie może przysporzyć wnioskowi dodatkowych punktów).
Plany zostały przygotowane odpowiednio przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (dla działania 2.1.1) oraz poszczególne urzędy marszałkowskie (dla działania 8.1.1). Przygotowując wniosek, trzeba korzystać wyłącznie z jednego, właściwego ze względu na miejsce realizacji projektu. Jeżeli zatem zamierzamy się ubiegać o wsparcie na duży projekt szkoleniowy, obejmujący zasięgiem co najmniej dwa województwa, należy się zapoznać z planem działania PARP. Jeżeli natomiast projekt ma być realizowany w województwie świętokrzyskim, to trzeba sięgnąć do dokumentu właściwego dla tego województwa (wszystkie dokumenty można znaleźć na stronie www.mrr.gov.pl).
Weryfikując kryteria dostępu, należy się upewnić, jaka jest dopuszczalna minimalna wartość projektu. Co do zasady jest to 50 tys. zł. Jednak władze wojewódzkie mogą to kryterium zmienić. Należy sprawdzić, jaki jest dopuszczalny okres realizacji projektu i jak będzie oceniana kondycja finansowa wnioskodawcy. W szczególności w wypadku projektów o znacznej wartości mogą być badane przychody pracodawcy.
Z kolei weryfikując kryteria strategiczne, należy sprawdzić, czy i w jakim zakresie możemy się do nich odnieść w naszym projekcie (wniosku). Ponownie należy podkreślić, że kryteria te mogą być inne w każdym województwie (przy czym w niektórych na rok 2008 w ogóle nie zostały ustanowione). Czasem np. dodatkowe punkty można uzyskać za wykazanie, że w grupie osób szkolonych są osoby w średnim i starszym wieku (45+ lub 50+) lub osoby z wykształceniem podstawowym albo gimnazjalnym, względnie osoby w tak zwanym gorszym położeniu. Może to dotyczyć szkoleń organizowanych na terenach wiejskich lub wiejsko-miejskich.
Kryteria mogą wreszcie dotyczyć konkretnych rodzajów szkoleń, jeżeli władze wojewódzkie np. uznały, że na ich terenie brakuje specjalistów z jakiejś dziedziny. Im więcej takich kryteriów uwzględnimy, tym większa szansa na uzyskanie dofinansowania.
Podstawowym założeniem programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej w Polsce. Aby to osiągnąć, jego twórcy zakreślili cele strategiczne, które mogą być jednocześnie wskazówką dla wszystkich wnioskodawców, w jakim kierunku powinny iść ich projekty. Podpowiedzą one, na co trzeba zwrócić uwagę, przygotowując i składając wnioski.
Celami strategicznymi są:
- podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo,
- zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego,
- poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce,
- upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy,
- zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityki i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa,
- wzrost spójności terytorialnej.