Czy pracodawca może pozbawić pracownika wynagrodzenia i na jakiej podstawie, jeśli do wadliwego montażu produktów doszło przez nieumyślne niedopatrzenie? Czy ma też prawo obciążyć go odszkodowaniem za szkodę, którą poniósł w związku z tym, że zatrudniony nie wywiązał się z umowy?
- pyta czytelnik DF.
Zgodnie z art. 80 k.p. wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Natomiast w myśl art. 82 k.p. nie przysługuje ono za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika obniżyła się jakość produktu lub usługi, pracodawcy wolno odpowiednio zmniejszyć jego wynagrodzenie. Art. 82 k.p. mówi ponadto, że jeżeli pracownik usunął wadliwość produktu lub usługi, dostanie pensję odpowiednią do ich jakości, z tym że za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.
Pracownik mógł także ponieść odpowiedzialność materialną na zasadach określonych w kodeksie pracy. Rozróżnia on odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez pracownika z winy umyślnej oraz z winy nieumyślnej. Jeżeli pracownik wyrządził szkodę nieumyślnie, odszkodowanie ustala się w wysokości tej szkody, ale nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego zatrudnionemu w dniu jej wyrządzenia (art. 119 k.p.). Gdy pracownik wyrządził szkodę umyślnie, naprawia ją w pełnej wysokości (art. 122 k.p.).
Autor jest legislatorem w Kancelarii Senatu