Banki zwykle proponują niewielkim firmom kilka rodzajów rachunków lub pakietów. Sugerowanym kryterium wyboru jednego z nich jest nie tyle rodzaj działalności, ile jej skala.

I tak małym firmom, rzadko korzystającym z usług bankowych, oferowane są pakiety z najniższą opłatą abonamentową. Większym, częściej korzystającym z usług finansowych, może się już opłacać wyższy pakiet. Niekiedy wręcz trzeba po niego sięgnąć, jeśli np. bank do najprostszych kont wydaje najwyżej trzy karty debetowe, a firma potrzebuje ich więcej.

W części banków na szczególnych zasadach traktowane są podmioty, które dopiero rozpoczęły działalność, przedstawiciele wolnych zawodów, a niekiedy też firmy mające niskie obroty. Bywa, że odrębną grupą klientów są też przedsiębiorcy rolnicy. Dostosowanie oferty do potrzeb tych grup sprowadza się jednak tylko do mechanicznego obniżenia części opłat.

Znacznie trudniej znaleźć w bankach produkty powiązane z rodzajem prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności. Banki nie oferują na przykład kart płatniczych dających zniżki przydatne dla firm z określonych branż, np. rabaty za paliwo dla firm transporto-wych. Tylko nieco lepiej jest z rachunkami bankowymi.

Wiele firm wciąż używa głównie gotówki ze względu na typ prowadzonej działalności albo dlatego, że do tej formy rozliczeń przyzwyczajeni są ich klienci. Banki wydają się tego nie zauważać. Wpłacanie gotówki na rachunek należy do najbardziej kosztownych usług. Opłata jest zwykle ułamkiem przynoszonej do banku kwoty, przy czym zazwyczaj ustalana jest też minimalna prowizja w złotych. Na przykład w PKO BP posiadacze kont firmowych płacą za każdą taką operację 0,5 proc., ale nie mniej niż 5 zł. W ING prowizja wynosi 0,35 proc. plus 4 zł.

Wyjątkiem jest nowy produkt Polbanku, Rachunek do Wpłat. Za każdą wpłatę na konto bank pobiera tylko 2 zł, bez względu na wysokość kwoty. Poza tym, w odróżnieniu od wielu konkurentów, nie żąda dopłaty, jeśli oprócz banknotów klient przynosi też monety.

Nowy produkt jest jednak adresowany tylko do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych. Przedsiębiorcy działający w innej formie prawnej muszą korzystać ze standardowego konta dla MSP. A to oznacza, że w każdym miesiącu mogą bez prowizji wykonać pięć wpłat. Każda kolejna kosztuje 8 zł.

Propozycją dla mikroprzedsiębiorców, którzy nie wyeliminowali rozliczeń gotówkowych, jest też Rachunek Efektywny Alior Banku. Jedną z jego zalet jest możliwość wykonania pięciu bezprowizyjnych wpłat na rachunek w ciągu miesiąca.

[wyimek]2 zł za każdą wpłatę gotówkową na konto pobiera Polbank[/wyimek]

Więcej pakietów do wyboru mają firmy, które ze swoimi kontrahentami rozliczają się w kilku walutach, zwykle w złotych i euro. Są to przede wszystkim eksporterzy i importerzy, ale też właściciele lub najemcy nieruchomości (czynsz w euro), firmy transportowe, biura podróży itp. Pakiety proponowane tej grupie klientów zwykle zapewniają dostęp do transakcyjnych platform walutowych i umożliwiają wykonywanie tanich przelewów w euro. Są to jednak najdroższe rachunki z oferty dla MSP. Miesięczna opłata abonamentowa wynosi przynajmniej kilkadziesiąt złotych.

Na znacznie więcej mogą liczyć firmy zaliczone do segmentu bankowości korporacyjnej (w najmniej wymagających bankach granicą są roczne przychody na poziomie 3,2 mln zł). Tu oferta jest dopasowywana nie tyle do branży, w której działa przedsiębiorca, ile do potrzeb konkretnego klienta. Oczywiście im większa firma, tym bardziej indywidualnie zostanie potraktowana przez bank.