Pracodawcy, którzy dostają z PFRON miesięczne dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, muszą przechowywać dokumentację przez dziesięć lat od dnia przyznania pomocy.

Dzięki niej można bowiem stwierdzić, czy pomoc została udzielona i rozdysponowana prawidłowo (art. 26a ust. 10 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0395944456E5B30E9658CEB911C7E8C3?id=257066]ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.)[/link].

Prezes zarządu PFRON wydaje decyzję nakazującą zwrot wypłaconego dofinansowania wraz z odsetkami w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości, jeśli takie zostaną wykryte w trakcie kontroli.

Zwrotu trzeba będzie dokonać w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty lub ujawnienia okoliczności powodujących obowiązek zwrotu. Ale można też odwołać się od decyzji do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

[ramka][b]Najczęściej sprawdzane dokumenty[/b]

PFRON zwykle kontroluje: dokumenty rejestrowe firmy, decyzję o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej (jeśli kontrolowany ma taki status), regulamin pracy i wynagradzania, umowy o pracę osób niepełnosprawnych wraz z aneksami, orzeczenia o niepełnosprawności, dokumenty poświadczające schorzenia specjalne (gdy brak kodu na orzeczeniu), listy płac osób objętych wnioskami o dofinansowanie, ewidencję czasu pracy, potwierdzenia wypłat wynagrodzeń osobom niepełnosprawnym (np. wyciągi bankowe) oraz przelewów, tzw. nadwyżki SOD na konto ZFRON w całości przeznaczonej na IPR (u kontrolowanych zpch)

Dokumentację rozliczeń rocznych dla każdego pracownika z osobna oraz INF-D-Kz i INF-D-R, a także dokumentacje: nabycia prawa do emerytury (chodzi o rok 2008) lub wykazania osób w wieku emerytalnym w latach 2004 – 2007;

Wyliczania wskaźników zatrudnienia ogółem i niepełnosprawnych w rozbiciu na osoby i etaty w szczególności za 2008, 2009 i 2010 r.;

Wykazania tzw. efektu zachęty dla nowo zatrudnionych pracowników po 1 stycznia 2009 r. oraz stosowania przez pracodawców tzw. wyłączeń z art. 26b ust. 4 ustawy o rehabilitacji, czyli zatrudnienia nowych pracowników w miejsce tych, którzy np. sami rozwiązali umowy o pracę.[/ramka]