Inne firmy się cieszą, bo dzięki ruchowi PZU również one mogą podwyższyć ceny i zmniejszyć swoje straty. – Nie rezygnujemy z tego rynku, a jedynie chcemy przywrócić rentowność portfela poprzez bardziej konserwatywną politykę cenową – mówi „Rz” Witold Jaworski, wiceprezes PZU SA.
Wyjaśnia, że polityka cenowa wobec ubezpieczania aut korporacyjnych jest świadomą decyzją podjętą półtora roku temu. Jeszcze przed dwoma laty największy polski ubezpieczyciel zbierał ponad połowę składki wydawanej przez firmy na ochronę aut. Po trzech kwartałach minionego roku udział ten spadł do 40 proc.
Inne towarzystwa zauważają wyraźny wzrost zapytań o ofertę od firm rezygnujących z usług PZU. – Dzięki temu, że PZU czyści swój portfel flot, zyskał cały rynek. W końcu możliwa stała się podwyżka cen – mówi Dariusz Zielent, zastępca dyrektora departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych InterRisk. Zaprzecza, że to jego firma przejmuje nierentowny portfel największego ubezpieczyciela. – W 2009 r. odnotowaliśmy wzrost składki z ubezpieczeń flot samochodowych do około 80 – 85 mln zł. Tymczasem PZU zbiera kilkanaście razy więcej. Trudno tu mówić o przejmowaniu portfela tej firmy. Nie zmieniliśmy kryteriów oceny flot – zaznacza Zielent.
Również Rafał Hiszpański, dyrektor w Warcie, zapewnia, że jego firma nie stosuje cen dumpingowych. – Od kilku lat nie zmienialiśmy drastycznie cen za ubezpieczenie flot.
Jeszcze trzy lata temu obserwowaliśmy na przetargach, że PZU potrafiło dać ceny o 50 proc. niższe od naszych. Teraz te ceny są porównywalne – wyjaśnia.
Z informacji „Rz” wynika, że na koniec 2008 r. wynik techniczny (pokazuje, jak firma zarabia na sprzedaży polis) PZU na polisach OC i autocasco dla flot wyniósł minus 500 mln zł przy składce na poziomie 1,5 mld zł. Przy czym największe straty przynosiła sprzedaż polis OC. PZU nadal jednak traci na tych polisach. – Decyzja o zmianie polityki cenowej OC przynosi efekty dopiero po około dwóch latach, dodatkowo w 2009 r. cały rynek odczuł zwiększenie wypłat odszkodowań. A wiele firm, które przejmują klientów PZU, nie osiąga zysków na oferowanych polisach dla aut korporacyjnych – ostrzega Jaworski.
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki
[mail=a.bialy@rp.pl]a.bialy@rp.pl[/mail][/i]