Mała firma, która nie musi zlecać dużej liczby przelewów, preferująca kontakt z bankiem za pośrednictwem Internetu i telefonu, poszukująca tanich rozwiązań, powinna wybrać dla siebie bezpłatny pakiet.

Przeważnie zapewni on dostęp do konta przez Internet, bezpłatne przelewy wewnątrz banku, tanie przelewy internetowe (w tym do ZUS i urzędu skarbowego) lub kilka bezpłatnych przelewów w miesiącu.

Darmowy rachunek ma na przykład Alior Bank (Rachunek Zarabiający). Z konta tego można w każdym miesiącu zlecić dziesięć bezpłatnych przelewów internetowych oraz darmowe przelewy do ZUS i urzędu skarbowego.

Firmie, która realizuje dużo transakcji krajowych i prowadzi obrót bezgotówkowy, bezpłatny rachunek raczej nie wystarczy. Dla niej bardzo ważnym kryterium przy wyborze pakietu będzie opłata za przelewy.

Należy więc sprawdzić, ile kosztuje przelew internetowy, czy bank nie pobiera opłaty za kody SMS konieczne przy autoryzacji transakcji, ile płaci się za przelew telefoniczny oraz zlecany w oddziale. Firmy mające dużo przelewów wychodzących powinny rozważyć możliwość skorzystania z płatności masowych dostępnych poprzez system bankowości internetowej.

Jeśli z kolei przedsiębiorstwo zajmuje się eksportem i importem towarów, musi przeanalizować koszt przelewów zagranicznych, opłaty za prowadzenie walutowych rachunków pomocniczych czy za podejmowanie gotówki w zagranicznych bankomatach. Za prowadzenie rachunku walutowego nie płaci się na przykład w Pekao SA (pakiet Mój Biznes Premium). Bank zapewnia również trzy bezpłatne przelewy zagraniczne w miesiącu. Walutą rachunku może być np. forint węgierski czy korona norweska.

Jeśli firma z jakiegoś powodu musi korzystać z okienka bankowego, powinna zwrócić uwagę na liczbę oddziałów i ich rozmieszczenie; najlepiej, gdyby przynajmniej jeden znajdował się blisko siedziby przedsiębiorstwa. Warto także sprawdzić, ile kosztuje wpłata i wypłata gotówki w okienku kasowym i czy cena uzależniona jest od liczby operacji wykonanych przez miesiąc.

Coraz więcej banków rozszerza ofertę o pakiety dla firm rozpoczynających działalność (np. Biznes Debiut w PKO BP czy Program Start w Kredyt Banku). Oferta jest dość zróżnicowana, a głównym jej atutem jest dostęp do kredytu w rachunku.

Z pakietów dla firm zrezygnował BOŚ Bank. Uznał, że najlepiej będzie, gdy klienci sami wybiorą usługi, z których chcą korzystać. Przygotował więc Konto Wyjątkowe Biznes z bogatym wyborem usług dodatkowych. Podobną zasadę wyznaje Deutsche Bank, oferując możliwość negocjowania niemal wszystkich warunków cenowych.

[b]Zobacz [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/445547]pakiety dla małych i średnich firm[/link][/b]

[ramka][b]Komentuje Beata Lewicka-Stysło z Departamentu Rozwoju Oferty dla SME i Mikro w BNP Paribas Fortis:[/b]

Przy wyborze pakietu, czyli oferty obejmującej rachunek i usługi dodatkowe, najczęściej popełnianym błędem jest kierowanie się wyłącznie ceną. Tymczasem należy zapoznać się przede wszystkim z zakresem usług wchodzących w skład pakietu.

Zazwyczaj obejmuje on rachunek bieżący, dostęp do systemu bankowości internetowej i telefonicznej, rachunki pomocnicze, oszczędnościowe lub walutowe, karty debetowe oraz dostęp do produktów depozytowych czy podstawowych produktów kredytowych.

W ramach pakietów niektóre banki (np. BNP Paribas Fortis, PKO BP) oferują również usługi assistance zapewniające pomoc przedsiębiorcy np. w razie wypadku, awarii w biurze, problemów z samochodem itp. Proponowane są też programy partnerskie (np. w PKO BP, BPH) i rabatowe (BZ WBK, ING).

Pakiety są skonstruowane w ten sposób, aby odpowiadać potrzebom firm w zależności od ich aktywności i skali działania. Na przykład w bankach możemy znaleźć prostą ofertę tanich pakietów (od 0 do 40 zł) dla firm rozpoczynających działalność gospodarczą. Są to tzw. pakiety na start. Często ich posiadacze są zwalniani z opłat za prowadzenie rachunku przez pierwsze sześć lub 12 miesięcy.

Dla firm o ugruntowanej pozycji przeznaczone są zazwyczaj pakiety bardziej rozbudowane, za które klient zapłaci nieco więcej (od około 20 do 60 zł), ale otrzyma również szerszy zakres usług.

Dla aktywnych firm działających na rynku od dłuższego czasu, mających wielu kontrahentów, dokonujących transakcji w obrocie zagranicznym i intensywnie korzystających z produktów oraz usług bankowych, przygotowane są pakiety droższe (60 – 130 zł) lub z negocjowanymi cenami. Pakiety takie są bogato wyposażone, bo muszą spełniać oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego pakietu przedsiębiorca wspólnie z doradcą bankowym powinien określić swoje obecne i przyszłe potrzeby finansowe oraz zastanowić się, jaki zestaw produktów i usług bankowych będzie dla niego optymalny.

Warto przyjrzeć się opłatom za usługi, z których będzie się najczęściej korzystać (koszty związane z bankowością elektroniczną, opłaty za przelewy, wpłaty i wypłaty gotówki w oddziałach banku lub w bankomatach czy opłaty za karty debetowe).

Nie zaszkodzi też sprawdzić bezpieczeństwa systemów bankowości internetowej, ich funkcjonalność oraz możliwość dostosowania do zasad i procedur obowiązujących w firmie.[/ramka]