Program „Innowacyjna gospodarka” składa się z wielu działań adresowanych bezpośrednio do przedsiębiorców. Jednym z nich jest to o numerze 6.1 „Paszport do eksportu”, adresowane do firm z sektora MSP (w tym mikro) oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które chcą zacząć sprzedawać swe produkty lub usługi za granicą.

O pieniądze mogą się ubiegać przedsiębiorcy, których udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekroczył w ub.r. 30 proc.

Nabór wniosków rozpocznie się 15 lutego i będzie prowadzony do 5 marca lub do wyczerpania budżetu (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej). Konkurs jest prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

[srodtytul]Dwa etapy[/srodtytul]

Dofinansowaniem mogą zostać objęte projekty realizowane oddzielnie w dwóch kolejnych etapach:

- I etap – przygotowanie tzw. planu rozwoju eksportu,

- II etap – wdrożenie planu rozwoju eksportu.

Pierwszy polega na tym, że firma otrzymuje dotację na zakup zewnętrznych usług doradczych. Należy zatem wybrać odpowiednią firmę konsultingową lub zwrócić się do ekspertów z zakresu handlu zagranicznego i powierzyć im przygotowanie odpowiedniego planu. Ten powinien zawierać m.in. analizę mocnych i słabych stron przedsięwzięcia, potencjał rozwoju eksportu, wybór najlepszych docelowych rynków i strategię ich podboju.

Ponadto powinien wymieniać i opisywać metody oraz środki niezbędne do jego późniejszej realizacji (np. wskazywać na konieczność odpowiedniego dostosowania produktów do standardów i norm obowiązujących na wybranym rynku docelowym, uzyskania certyfikatów, udziału w konkretnych targach lub misjach gospodarczych).

W trakcie realizacji pierwszego etapu firmy mają prawo oczekiwać refundacji nawet 80 proc. całkowitych wydatków poniesionych na zakup takich usług. Jednak pomoc jest ograniczona do 10 tys. zł (tym samym będzie odpowiadać projektowi o kosztach 12,5 tys. zł, w droższym udział własny przedsiębiorcy będzie musiał być odpowiednio wyższy). W ramach konkursu na dofinansowanie pierwszego etapu PARP zarezerwował 4 mln zł.

Drugi etap polega na realizacji planu rozwoju eksportu. Innymi słowy, chodzi o wykorzystanie wszystkich instrumentów, jakie wskazuje plan, a które to mają pomóc w wejściu na obce rynki, zdobyciu kontaktów oraz pozyskaniu kontrahentów. Okres wdrażania planu nie może trwać dłużej niż 24 miesiące. Intensywność wsparcia dla drugiego etapu jest niższa i wynosi 50 proc.

Jednak atutem jest to, że całkowita pomoc może wynieść nawet 200 tys. zł. Jest to maksymalna wartość dotacji (wymagałaby wykorzystania instrumentów o wartości 400 tys. zł). Budżet, jaki zaproponowała Agencja na drugi etap, to ok. 37 mln zł.

[srodtytul]Najpierw plan[/srodtytul]

Dwuetapowość przyjmowania wniosków odgrywa olbrzymie znaczenie. A to dlatego, że w trakcie konkretnego naboru wniosków (czyli np. najbliższego od 15 lutego) przedsiębiorcy wolno złożyć wniosek tylko na jeden etap.

Ponadto obowiązkowo trzeba zachować kolejność. Mówiąc wprost firma, która do tej pory nie korzystała z tego działania, w tej chwili może starać się o dotację jedynie na przygotowanie planu eksportu. O grant na jego wdrożenie będzie się mogła ubiegać w kolejnym konkursie (w 2010 r. powinny się odbyć jeszcze co najmniej dwa).

Analogicznie o dotację na wdrożenie (II etap) w tym konkursie mają prawo się ubiegać wyłącznie te firmy, które w ubiegłym roku otrzymały już dotację na przygotowanie planu, są w jego posiadaniu oraz został on zatwierdzony przez Regionalną Instytucję Finansującą.

[srodtytul]Gdzie złożyć wniosek[/srodtytul]

Instytucją wdrażającą, czyli organizującą konkurs, jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Jednak w przypadku tego działania nie przyjmuje ona bezpośrednio wniosków. Te [b]należy składać w tzw. regionalnych instytucjach finansujących[/b].

W każdym województwie jest jeden taki podmiot. Przykładowo, dla przedsiębiorców ze Śląska jest to Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego, a dla tych z Pomorza Agencja Rozwoju Pomorza.

Ich pełną listę wraz z danymi adresowymi można pobrać ze strony [link=http://www.parp.gov.pl/index/main/]www.parp.gov.pl[/link]. Tam też znajdują się regulamin konkursu, wzory dokumentów i wytyczne.

[ramka][b]Do sfinansowania w drugim etapie[/b]

- udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy (wynajęcie powierzchni, wpis na listę wystawców, transport eksponatów, przygotowanie materiałów itp.),

- organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą,

- wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych,

- uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe,

- doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i takiej działalności,

- doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.

Ponieważ unijna dotacja stanowi pomoc publiczną przed złożeniem wniosku, warto zapoznać się z aktem szczegółowo regulującym zasady jej udzielania.

Jest to [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6471659C3C747BBCBC0431BEF78B2810?id=269025]rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach PO IG (DzU z 2008 r. nr 68, poz. 414 ze zm.)[/link] [/ramka]

[ramka][b]Sprawdź w Internecie, czy jeszcze są środki[/b]

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości może zamknąć nabór wniosków przed 5 marca 2010 r., jeżeli łączna kwota dofinansowania w ramach złożonych wniosków osiągnie 120 proc. alokacji (budżetu) wyznaczonej w ramach danej rundy aplikacyjnej. Informacja o planowanej dacie zamknięcia naboru wniosków będzie zamieszczona na stronie internetowej PARP oraz stronach internetowych poszczególnych RIF.

Zamknięcie naboru nastąpi w terminie 3 dni roboczych od dnia publikacji takiej informacji, przy czym data zakończenia przyjmowania wniosków nie może przekroczyć wyznaczonej daty zamknięcia naboru wniosków dla danej rundy aplikacyjnej (czyli 5 marca).[/ramka]