1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (wprowadzona ustawą z 22 lipca 2016 r., DzU poz. 1265). Zmianie ulegną zasady zatrudniania na podstawie umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług, w tym również zawarte z samozatrudnionymi.

Nowe przepisy wprowadzają:

- minimalną stawkę godzinową w wysokości 13 zł brutto,

- obowiązek, aby stałe stawki miesięczne/ryczałty za wykonywanie zlecenia/usług w przeliczeniu na godziny pracy osiągały wysokość co najmniej 13 zł brutto,

- obowiązek wypłaty wynagrodzenia co najmniej raz w miesiącu przy umowach zlecenia/o świadczenie usług zawartych na okres dłuższy niż miesiąc,

- obowiązek potwierdzania liczby godzin wykonywania zlecenia/usług,

- obowiązek przechowywania odpowiedniej dokumentacji przez trzy lata.

Ustawy tej nie stosuje się m.in. do: umów o dzieło, umów agencyjnych, oraz umów zlecenia/o świadczenie usług, jeśli o czasie i miejscu wykonywania zlecenia/usług decyduje wyłącznie zleceniobiorca/świadczący usługi i przysługuje mu wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne.

W tabeli prezentujemy obejmującą wybrane zidentyfikowane problemy praktyczne, jakie można napotkać stosując ustawę.

—Aleksandra Minkowicz-Flanek, partner kierujący zespołem Prawa Pracy w warszawskim biurze Dentons

—Bartosz Tomanek, prawnik w zespole Prawa Pracy w warszawskim biurze Dentons