Zadośćuczynienie dla klientów w kosztach? Skarbówka mówi "nie"

W ostatnich interpretacjach fiskus nie pozwala rozliczać w podatkowych kosztach zadośćuczynienia wypłacanego poszkodowanym klientom.

Publikacja: 20.12.2023 10:38

Zadośćuczynienie dla klientów w kosztach? Skarbówka mówi "nie"

Foto: Adobe Stock

mat

W interpretacjach skarbówka twierdzi, że zadośćuczynienie jest wydatkiem niemającym wpływu na firmowy przychód. Powołuje się również na art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, który wyłącza z kosztów kary umowne i odszkodowania wypłacone z tytułu wad wykonanych usług.

Negatywną interpretację dostała na przykład spółka prowadząca centrum handlowe, w którym znajdują się sklepy, restauracje i kino. Z centrum codziennie korzysta wiele osób. Pomimo, że obiekt spełnia wszelkie normy w zakresie bezpieczeństwa i standardów bhp, to istnieje ryzyko wypadków, również śmiertelnych. Będzie to wiązało się z koniecznością wypłaty zadośćuczynienia. Spółka była przekonana, iż takie wydatki są kosztem uzyskania przychodów, bowiem stanowią one nieodłączny element działalności. Nie da się bowiem całkowicie wyeliminować ryzyka wypadków w centrum handlowym.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?