Zadośćuczynienie dla klientów w kosztach? Skarbówka mówi "nie"

W ostatnich interpretacjach fiskus nie pozwala rozliczać w podatkowych kosztach zadośćuczynienia wypłacanego poszkodowanym klientom.

Publikacja: 20.12.2023 10:38

Zadośćuczynienie dla klientów w kosztach? Skarbówka mówi "nie"

Foto: Adobe Stock

mat

W interpretacjach skarbówka twierdzi, że zadośćuczynienie jest wydatkiem niemającym wpływu na firmowy przychód. Powołuje się również na art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, który wyłącza z kosztów kary umowne i odszkodowania wypłacone z tytułu wad wykonanych usług.

Negatywną interpretację dostała na przykład spółka prowadząca centrum handlowe, w którym znajdują się sklepy, restauracje i kino. Z centrum codziennie korzysta wiele osób. Pomimo, że obiekt spełnia wszelkie normy w zakresie bezpieczeństwa i standardów bhp, to istnieje ryzyko wypadków, również śmiertelnych. Będzie to wiązało się z koniecznością wypłaty zadośćuczynienia. Spółka była przekonana, iż takie wydatki są kosztem uzyskania przychodów, bowiem stanowią one nieodłączny element działalności. Nie da się bowiem całkowicie wyeliminować ryzyka wypadków w centrum handlowym.

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity od Citibanku można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?
Prawo w firmie
Zmiany w załatwianiu spraw ze skarbówką. Chodzi o kontakt z pracownikami US
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Prawo w firmie
Sygnaliści. Jak będzie działał mechanizm zgłoszeń zewnętrznych