Reklama
Rozwiń

Zadośćuczynienie dla klientów w kosztach? Skarbówka mówi "nie"

W ostatnich interpretacjach fiskus nie pozwala rozliczać w podatkowych kosztach zadośćuczynienia wypłacanego poszkodowanym klientom.

Publikacja: 20.12.2023 10:38

Zadośćuczynienie dla klientów w kosztach? Skarbówka mówi "nie"

Foto: Adobe Stock

mat

W interpretacjach skarbówka twierdzi, że zadośćuczynienie jest wydatkiem niemającym wpływu na firmowy przychód. Powołuje się również na art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, który wyłącza z kosztów kary umowne i odszkodowania wypłacone z tytułu wad wykonanych usług.

Negatywną interpretację dostała na przykład spółka prowadząca centrum handlowe, w którym znajdują się sklepy, restauracje i kino. Z centrum codziennie korzysta wiele osób. Pomimo, że obiekt spełnia wszelkie normy w zakresie bezpieczeństwa i standardów bhp, to istnieje ryzyko wypadków, również śmiertelnych. Będzie to wiązało się z koniecznością wypłaty zadośćuczynienia. Spółka była przekonana, iż takie wydatki są kosztem uzyskania przychodów, bowiem stanowią one nieodłączny element działalności. Nie da się bowiem całkowicie wyeliminować ryzyka wypadków w centrum handlowym.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego