Michał Kołtuniak

Już w najbliższym miesiącu w programie „Polska wschodnia" ogłoszony zostanie konkurs dla konsorcjów mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, które stworzą w tym makroregionie innowacyjne produkty sieciowe. – Dzięki dofinansowaniu firmy, które połączą swoje siły, zaoferują atrakcyjny produkt wykorzystujący potencjał i walory Polski wschodniej. Nowa, kompleksowa oferta na rynku będzie dźwignią rozwoju przedsiębiorstw oraz źródłem nowych miejsc pracy – zaznaczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, zapowiadając ogłoszenie naboru wniosków.

Konkurs w tzw. działaniu 1.3.2 „Tworzenie sieciowych produktów przez MSP" ogłoszony będzie po raz pierwszy. Nabór wniosków rozpocznie się w kwietniu, a zakończy w czerwcu 2016 r. Do rozdysponowania jest 320 mln zł. Na realizację całego działania przeznaczono ponad 160 mln euro z unijnego budżetu.

Tylko konsorcja

O ile wiele tzw. działań przewidujących unijne dofinansowanie skierowanych do małych i średnich firm pozwala na samodzielne przygotowanie koncepcji projektu i złożenie wniosku, o tyle w przypadku tego jest nieco inaczej. Wprawdzie grupą uprawnioną do składania wniosków są mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, ale tylko gdy utworzą konsorcjum złożone z co najmniej dziesięciu podmiotów.

Wszystko dlatego, że dofinansowanie przeznaczone jest na stworzenie ponadregionalnych produktów sieciowych. Jak wyjaśniał minister Hamryszczak, wsparcie otrzymają przedsięwzięcia, które jedną koncepcją połączą rozproszone atrakcje, miejsca, obiekty i usługi w taki sposób, że utworzą one gotową do sprzedaży ofertę. Dzięki temu klienci otrzymają w pakiecie kompleksowy i innowacyjny produkt.

Ponadto co najmniej połowa firm należących do takiego konsorcjum musi prowadzić działalność gospodarczą co najmniej od roku, w tym taki warunek musi spełniać lider porozumienia.

Inteligentne specjalizacje

Aby konsorcjum miało szansę na otrzymanie dofinansowania, przedmiot projektu musi się wpisywać w zakres tzw. regionalnych inteligentnych specjalizacji wspólnych dla co najmniej dwóch województw z Polski wschodniej. Przypomnijmy, że mowa tu o następujących regionach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim. Przedsięwzięcie musi objąć jednocześnie: inwestycję w spójną infrastrukturę, rozwój aplikacji i usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych oraz opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu. Ważnym warunkiem otrzymania dotacji jest utworzenie co najmniej 20 miejsc pracy, w szczególności stanowiących alternatywę dla zatrudnienia w rolnictwie. Utworzenie większej liczy etatów oznacza dodatkowe punkty w ramach tzw. oceny merytorycznej i tym samym zwiększa szanse pozyskania grantu.

Zgodnie z założeniami i celem tej części programu „PW" wspierane projekty powinny się przyczyniać do rozwoju działalności gospodarczej i wzrostu konkurencyjności MSP. Sprzyjać będą także zacieśnianiu współpracy firm oraz aktywizacji społeczno-gospodarczej obszaru realizacji przedsięwzięcia.

Kryteria rozstrzygające

Szczegóły konkursu będą znane w lutym. Jednak już teraz można się zapoznać z kryteriami wyboru projektów i sprawdzić, jakie trzeba spełniać warunki formalne, aby wniosek w ogóle został przyjęty, i jakie kryteria merytoryczne będą decydujące przy tworzeniu tzw. listy rankingowej. Odpowiedni dokument można znaleźć na stronie www.polskawschodnia.gov.pl. Przykładowo wskazano w nim kryteria rozstrzygające. Zgodnie z nimi w razie uzyskania jednakowej łącznej liczby punktów przez kilka zgłoszonych projektów w pierwszej kolejności wsparcie będzie przyznawane tym, które otrzymają większą liczbę punktów w kryterium „innowacyjność produktu". Jeżeli i tu liczba punktów będzie identyczna, oceniający wezmą pod uwagę kryterium „potencjał rynkowy produktu będącego efektem projektu". Gdyby nadal nie dało się wskazać zwycięzcy, pod uwagę wzięta zostanie proponowana przez konsorcjum tzw. intensywność wsparcia, czyli udział dotacji w tzw. kosztach kwalifikowanych. Wygra ten projekt, w którym ten udział będzie mniejszy, co oczywiście automatycznie oznacza większy wkład własny przedsiębiorców. Gdyby i to nie pomogło, o ostatecznej kolejności wniosków zadecyduje stopa bezrobocia. Chodzi o to, że premiowane będą te inwestycje, których realizację przewidziano na terenie powiatu (powiatów) o najwyższej stopie bezrobocia.

Główne warunki ubiegania się o wsparcie

- przedsiębiorcy powinni wskazać nie więcej niż trzy główne elementy składowe stanowiące podstawę tworzenia marki (produktu sieciowego)

- kryterium gotowości projektu, rozumiane m.in. jako dysponowanie zawiadomieniem o wszczęciu postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę i/lub innych dokumentów wymaganych zgodnie z prawem budowlanym do rozpoczęcia robót budowlanych (jeśli dotyczy)

- minimalny udział wydatków inwestycyjnych w tzw. kosztach kwalifikowanych – 80 proc.

- minimalny udział wydatków inwestycyjnych związanych z maksymalnie trzema głównymi elementami składowymi projektu – 50 proc. wszystkich kosztów kwalifikowanych

- maksymalny udział wydatków inwestycyjnych związanych z budową miejsc noclegowych –15 proc. całkowitych kosztów kwalifikowanych

- skala oddziaływania produktu powinna być co najmniej ponadregionalna

Definicja produktu

Poprzez produkt sieciowy na potrzeby działania 1.3.2 rozumie się gotową do sprzedaży ofertę opartą na rozproszonej strukturze podmiotów, atrakcji, miejsc, obiektów, funkcjonujących jako jedna spójna koncepcja, posiadająca wspólny, wiodący wyróżnik (markę) produktu.