Podstawą do wypłaty odszkodowania za niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy jest art. 99 § 1 kodeksu pracy, zgodnie z którym pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.
Bez składek
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody z odpraw, odszkodowań i rekompensat wypłacanych pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania
stosunku pracy, w tym z tytułu niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Oznacza to, że odszkodowanie za niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy nie podlega oskładkowaniu na ubezpieczenia społeczne. Odszkodowanie to nie stanowi też podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, co wynika z art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zgodnie z którym do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Skoro więc odszkodowanie nie podlega składkom na ubezpieczenie społeczne, to także na podstawie art. 81 wspomnianej ustawy nie podlega składkom na ubezpieczenie zdrowotne.
Zwolnienie z PIT
Przychody z tytułu odszkodowania za niewydanie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy określonych w art. 12 ustawy o PIT. Ustawa o PIT zawiera jednak wiele zwolnień z podatku. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT zwalnia się z podatku otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw oraz otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów, statutów, o których mowa w art. 9 § 1 kodeksu pracy. Odszkodowanie za niewydanie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy i zasady jego ustalania wynikają z kodeksu pracy i tym samym odszkodowanie to korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
—Agnieszka Raczyńska adwokat, rzecznik patentowy
—Przemysław Spotowski radca prawny
—Agata Jeleszuk, radca prawny
—Dr Janusz Orłowski, radca prawny
—Maria Szczęsna aplikant adwokacki
—Katarzyna Michalak-Oleszczuk adwokat
—Jakub Gołębiewski, radca prawny
Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy sp. k.
W oparciu o wynagrodzenie
Podstawę do określenia wysokości odszkodowania za niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa zawiera § 2 art. 99 kodeksu pracy, zgodnie z którym odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż sześć tygodni.