Konkurencja a porozumienia kształtujące warunki współpracy przedsiębiorców

Przedsiębiorcy kształtujący swoje zachowania na rynku muszą uwzględniać w praktyce prawo konkurencji. W przeciwnym razie narażają się na sankcje w postaci nałożenia przez prezesa UOKiK kary do 10 proc. rocznego obrotu naruszyciela. Osobom zarządzającym grozi z kolei kara do 2 mln zł.

Publikacja: 11.12.2015 05:40

Konkurencja a porozumienia kształtujące warunki współpracy przedsiębiorców

Foto: 123RF

Prawo konkurencji stanowi obszar regulacji nakierowanych na ochronę efektywności procesów rynkowych. Istotnym elementem praktyki gospodarczej przedsiębiorców są porozumienia kształtujące warunki ich współpracy. Warunki te często mogą mieć wpływ na efektywność konkurencji w danym aspekcie, a przez to stanowić przedmiot oceny z punktu widzenia ich zgodności z prawem konkurencji. Ocena ta dokonywana jest przez organy antymonopolowe na podstawie przepisów zakazujących zawierania antykonkurencyjnych porozumień objętych treścią art. 6 ust. 1 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki