Konkurencja a porozumienia kształtujące warunki współpracy przedsiębiorców

Przedsiębiorcy kształtujący swoje zachowania na rynku muszą uwzględniać w praktyce prawo konkurencji. W przeciwnym razie narażają się na sankcje w postaci nałożenia przez prezesa UOKiK kary do 10 proc. rocznego obrotu naruszyciela. Osobom zarządzającym grozi z kolei kara do 2 mln zł.

Publikacja: 11.12.2015 05:40

Konkurencja a porozumienia kształtujące warunki współpracy przedsiębiorców

Foto: 123RF

Prawo konkurencji stanowi obszar regulacji nakierowanych na ochronę efektywności procesów rynkowych. Istotnym elementem praktyki gospodarczej przedsiębiorców są porozumienia kształtujące warunki ich współpracy. Warunki te często mogą mieć wpływ na efektywność konkurencji w danym aspekcie, a przez to stanowić przedmiot oceny z punktu widzenia ich zgodności z prawem konkurencji. Ocena ta dokonywana jest przez organy antymonopolowe na podstawie przepisów zakazujących zawierania antykonkurencyjnych porozumień objętych treścią art. 6 ust. 1 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama