Od 11 września obowiązują zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzające nową opłatę reklamową. Zgodnie z nowymi przepisami gmina ma prawo pobierania opłaty reklamowej od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Opłata ta może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Zdefiniowane w innej ustawie
Definicję tablicy reklamowej zawiera ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z jej przepisami tablicą reklamową jest przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności banner reklamowy, reklama naklejana na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
Natomiast urządzeniem reklamowym, też zdefiniowanym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jest przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
Biorąc pod uwagę duże zróżnicowanie umieszczanych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych, w praktyce niejednokrotnie mogą wystąpić wątpliwości interpretacyjne co do przedmiotu opodatkowania. Wydaje się, że przepisy te mogą dotyczyć m.in. na dziko stawianych samochodów, a także przyczep z treściami reklamowymi.
Zapłacą także użytkownik i posiadacz
Nowe regulacje przewidują, że opłatę reklamową gmina będzie mogła pobierać w szczególności od:
- właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
- użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
- posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych
– jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego, czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.
Zwolnione z opłaty będą natomiast tablice i urządzenia reklamowe, które nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie, stanowią szyld lub są realizacją obowiązku nałożonego prawem.
Część stała i zmienna
Opłata reklamowa składa się z części stałej i części zmiennej. Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy (do 2,50 zł dziennie za obiekt). Część zmienna zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy (do 0,20 zł dziennie od 1 m2). Rada gminy, w drodze uchwały, może przy tym różnicować wysokość stawek opłaty reklamowej, uwzględniając lokalizację oraz wielkość lub rodzaj tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.
Nowe przepisy zapobiegają podwójnemu opodatkowaniu nośników reklam, ponieważ kwotę zapłaconego podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego jako budowli zalicza się na poczet opłaty reklamowej należnej od tej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.
Rada gminy w drodze uchwały może także wprowadzić obowiązek składania organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych deklaracji na opłatę reklamową oraz określić termin, warunki i tryb składania tych deklaracji. Może też zezwolić na przesłanie takiego formularza drogą elektroniczną.
Od przyszłego roku
Biorąc pod uwagę zakres nowej regulacji dotyczącej opłaty reklamowej oraz to, że może ona stanowić znaczące źródło przychodów w budżecie samorządów, można przypuszczać, że większość gmin w Polsce zdecyduje się na jej wprowadzenie od 2016 r. W tym celu rady gmin muszą jednak uchwalić stosowne uchwały, które będą określały termin, warunki i tryb składania deklaracji na opłatę reklamową oraz sposób i termin jej poboru.
W większych miastach wprowadzenie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, jak również uchwał dotyczących opłat reklamowych, jeszcze się nie rozpoczęło, a sam proces może potrwać około roku. Warto jednak, aby właściciele tablic reklamowych na bieżąco sprawdzali, jak wygląda w tej kwestii sytuacja w ich gminie.
—Małgorzata Górska-Welikan, prawnik w TGC Corporate Lawyers, Baker Tilly