Reklama
Rozwiń

PCC: jak ująć w kosztach

Gdy przedsiębiorca zapłacił PCC od nabycia budynku przed wprowadzeniem go do ewidencji środków trwałych, pobrana przez notariusza danina powiększa wartość początkową tego obiektu. Może zostać uwzględniona w księdze tylko przez odpisy.

Publikacja: 20.08.2015 07:20

PCC: jak ująć w kosztach

Foto: 123RF

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca (osoba fizyczna) nabył 9 lipca 2015 r. budynek mieszkalny (wybudowany w 1984 r.) wraz gruntem na podstawie umowy kupna zawartej w formie aktu notarialnego. Cena nabycia to 600 tys. złotych. Notariusz pobrał od kupującego (czyli od przedsiębiorcy) podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 12 tys. zł (600 tys. zł x 2 proc.). 13 sierpnia 2015 r. po wykonaniu prac adaptacyjnych przedsiębiorca oddał lokal do używania i wprowadził go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Lokal będzie wykorzystywany przez pracownika przedsiębiorcy wyłącznie na potrzeby tej działalności (biuro przedsiębiorcy). Czy słusznie przedsiębiorca zaewidencjonował zapłacony w wysokości 12 tys. zł podatek od czynności cywilnoprawnych w kolumnie 13. (pozostałe wydatki) podatkowej księgi przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego