Każdego dnia konsumenci są bombardowani setkami produktów, które konkurują o coraz bardziej nasycony rynek. Te, które nie są w stanie zwrócić ich uwagi, już na starcie narażone są na porażkę.
– Logo jest dziś niezbędne – mówi Katarzyna Kielar, doradca ds. PR, partner w agencji Hello PR. – Potrzebujemy go, by oznakować i wyróżnić produkty, przygotować szyld, a także zaistnieć na portalach społecznościowych czy stworzyć choćby prostą stronę internetową. Bez logotypu nie da się też rozpocząć działań reklamowych czy nawiązać komunikacji z mediami.
Liczy się pierwsze wrażenie
Stworzenie logo – bez względu na wielkość firmy, która za nim stoi – musi poprzedzić dokładna analiza jej biznesowej wizji i określenie celów, które chce osiągnąć. Trzeba także wziąć pod uwagę specyfikę branży, w której działa, i logotypy konkurencji.
– Logotyp to część identyfikacji marki i element, który powinien być spójny z misją i wizją firmy. Ma być nie tylko akceptowany przez właścicieli i pracowników, ale także wyróżniający przedsiębiorstwo czy markę na tle konkurencji, łatwy do zapamiętania oraz niosący pożądany przekaz – mówi Paweł Tomas, dyrektor kreatywny w agencji The Digitals.
Artur Smolicki, specjalista ds. marketingu internetowego, dodaje, że dobre, rozpoznawalne logo wyraża wartości firmy, reprezentuje jej jakość, styl oraz budzi oczekiwane emocje, chociażby poprzez dobór kolorów oraz właściwych wzorów.
– Inny charakter logo zarezerwowany jest dla banków, inny dla zakładów produkcyjnych, a jeszcze innym powinna się posługiwać firma usługowa – radzi Artur Smolicki.
Jak dodaje, zdarza się, że źle przygotowany logotyp wprowadza w błąd już podczas pierwszego kontaktu z firmą, zmniejszając szansę na pozyskanie klientów.
Znając odpowiedź na podstawowe pytania dotyczące własnego biznesu, można rozpocząć prace nad znakiem graficznym. Koszt jego wykonania przez profesjonalną firmę może się wahać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wydatek ten zależy m.in. od zakresu wynegocjowanych usług.
Nie zawsze warto się kierować niską ceną. – Atrakcyjna z pozoru kwota, w dodatku otrzymana od niesprawdzonego designera, powinna wzbudzić nie zachwyt, lecz szczególną ostrożność – podpowiada Katarzyna Kielar.
Bywa, że w ramach promocyjnej oferty młode, niedoświadczone firmy otrzymują logo niedopasowane do ich działalności lub wręcz inspirowane znakami graficznymi znanych marek.
– Musimy pamiętać, że logo to nasza wizytówka. Będzie widoczne nie tylko w naszym biurze, lecz także w katalogach oraz na wizytówkach i produktach. Pozorna oszczędność może się więc w dłuższym okresie okazać kosztowna – podpowiada Artur Smolicki.
Przygotowanie logotypu jest czasochłonne. – Proces tworzenia i akceptacji naszego aktualnego znaku firmowego trwał około dwóch miesięcy. Najdłuższym etapem były prace koncepcyjne nad spójną wizją identyfikacji wizualnej – wspominają Konrad Sojka i Mikołaj Wojciechowski, właściciele pracowni projektowej Sojka & Wojciechowski z Warszawy. – Dopiero mając wyjściową koncepcję – zarówno w odniesieniu do elementów graficznych, jak i kolorystyki – można było przystąpić do finalnego projektowania.
Konrad Sojka i Mikołaj Wojciechowski nie spotkali się osobiście z Jakubem Bączkowskim, który projektował dla nich logotyp.
– Prace koncepcyjne i projektowe prowadzone były wyłącznie w drodze korespondencji e-mailowej. My wysłaliśmy nasze inspiracje, a Jakub Bączkowski na ich podstawie przygotował swoje propozycje. Było to optymalne rozwiązanie dla każdej ze stron, bowiem czas przeznaczony na dojazdy i spotkania można było spożytkować na realne prace nad logo – mówią właściciele pracowni.
W ostatnim etapie otrzymali kilka propozycji, z których wybrali dwie do ostatecznych prac nad logotypem.
– Aby uczynić logo naprawdę prostym i skutecznym, a nie prostackim i tandetnym, należy przejść przez długi proces pozbywania się wszystkiego, co nie jest absolutnie konieczne – wyjaśnia Mariusz Słowik z firmy projektowej Owocni.pl. – Idealna kreacja to taka, z której nie można już nic odjąć.
Księga w pakiecie
Elementem tworzenia logotypu jest także księga znaku. To podręcznik, który zawiera zasady korzystania z logo, w tym obostrzenia co do sposobu jego umieszczania w materiałach wizerunkowych czy dopuszczalnej kolorystyki.
– Tworzenie księgi znaku wydłuża proces przygotowania logotypu, ale warto się uzbroić w cierpliwość. Dzięki niej będziemy mieć pewność, że logo będzie prezentowane właściwie zarówno na stronie internetowej, jak i wizytówkach, dokumentach firmowych czy materiałach reklamowych – tłumaczy Paweł Tomas.
Spójna koncepcja pomaga w zdobyciu wiernych klientów
1. Analiza na początek
Projekt logo to wisienka na torcie – zaznaczają specjaliści od marketingu i firmy przygotowujące logotypy. Zanim powstanie, musimy odpowiedzieć sobie na wiele pytań, m.in. o to, jak chcemy być postrzegani, z jakimi wartościami mamy być kojarzeni, komu zamierzamy oferować nasz produkt, z kim konkurujemy. Mając wiedzę na ten temat, możemy przystąpić do prac nad znakiem.
2. Fachowcy się cenią
Na rynku nie brakuje firm, które specjalizują się w przygotowaniu logotypów. Ceny świadczonych przez nie usług mogą się różnić w zależności od ich doświadczenia oraz pozycji rynkowej. – Wybierając agencję, warto się zapoznać z jej dotychczasowymi realizacjami, które mogą usprawiedliwiać wyższe koszty projektu – podpowiada Artur Smolicki, specjalista ds. marketingu internetowego.
3. Prostota w modzie
Wiodącym trendem w projektowaniu nowych logotypów lub odświeżaniu istniejących jest stosowanie uproszczeń. – Najważniejszy jest prosty przekaz, wyrazisty znak, który łatwo zapadnie w pamięć potencjalnych klientów. Kierunek ten można zauważyć przy rebrandingu znaków ugruntowanych marek, firm czy instytucji – mówi Mariusz Słowik z firmy projektowej Owocni.pl.
4. Wzoruj się
Warto się uczyć na błędach i podpatrywać tych, którzy osiągnęli sukces, jak Coca- Cola czy McDonald's. – Na początku sprawdźmy, jakie wnioski wynikają z setek lat nieustannego ulepszania identyfikacji wizualnej przez wielkie marki – podpowiada Mariusz Słowik.
5. Rozmiar nie ma znaczenia
Przedstawiciele branży projektowej zaznaczają, że dobrze zaplanowane logo musi dobrze wyglądać zarówno na długopisie, jak i na billboardzie. Gdy jesteśmy firmą produkcyjną, musimy wziąć pod uwagę m.in. to, czy będzie pasować do rodzaju opakowań, które stosujemy.
6. Nie przesadzaj
Tworząc logotyp, nie warto używać więcej niż dwóch kolorów i krojów pisma. – Nigdy nie łącz elementów znanych logotypów w nową całość, uznając to za oryginalny znak. Prawda będzie widoczna jak na dłoni – przestrzega Mariusz Słowik. Jak dodaje, dobre logo wygląda doskonale nawet wtedy, gdy jest wydrukowane jednym kolorem.
7. Luksus lubi czarny
Aby logo odniosło sukces, konieczne jest także określenie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Artur Smolicki podpowiada, że jeżeli nasz brand przeznaczony jest dla młodzieży, to logotyp powinien być wyrazisty, „głośny" i raczej odważny. Jeżeli natomiast nasza marka należy do luksusowych, istotny jest chociażby dobór stonowanych kolorów, najczęściej z dużym udziałem czarnego.
8. Idź na całość
Zlecając przygotowanie logo, warto opracować cały system identyfikacji wizualnej firmy, obejmujący m.in. papier firmowy, szablony prezentacji power point czy wizytówki. – Prace mogą się wówczas wydłużyć do paru miesięcy, jednak uzyskujemy profesjonalny i spójny wizerunek przedsiębiorstwa w oczach klientów i partnerów handlowych – zaznacza Paweł Tomas, dyrektor kreatywny w agencji The Digitals.
Dobry znak kluczem do sukcesu
Sylwester Strużyna, prezes spółki Bio Planet
Logo jest najważniejszym znakiem rozpoznawczym, który silnie zapada w pamięć klientów. Dlatego powinny dbać o niego wszystkie firmy, bez względu na swoją wielkość. Nasz aktualny logotyp powstał w styczniu 2007 r. przy okazji zmiany nazwy z Bioart na Bio Planet. Dziś jest on najbardziej rozpoznawalnym znakiem graficznym produktów ekologicznych w Polsce. Przygotowując się do zmiany logo, ogłosiliśmy konkurs wśród wyselekcjonowanej grupy plastyków. Najbardziej przypadł nam do gustu projekt gdańskiego artysty Piotra Białasa. Zależało nam na podkreśleniu obszaru działania firmy, czyli szeroko rozumianej branży produktów ekologicznych. Uważamy, że kluczem do sukcesu jest stworzenie jednoznacznego logotypu, na który składa się nazwa oraz możliwa identyfikacja firmy. Takie logo pozwala nam na szeroki zakres jego użytkowania, np. przy tworzeniu i egzekwowaniu strategii marketingowych. Dzięki profesjonalnie zaprojektowanemu znakowi stosunkowo szybki rozwój naszej firmy podparty był wizytówką, dzięki czemu marka Bio Planet bardzo szybko zakorzeniła się w świadomości klientów.
Zwrócić uwagę i zachęcić do zakupów
Jarosław Kownacki, doradca zarządu firmy Dazumi, operatora Stacji z Paczką
Logo Stacji z Paczką jest wypadkową prac agencji Upside oraz pomysłów, które zrodziły się w naszej firmie. Opracowanie spójnej wizji identyfikacji wizualnej nie było łatwe, ponieważ naszymi klientami są przedstawiciele branży e-commerce, sektora MŚP oraz osoby indywidualne. Głównymi założeniami przy projektowaniu logo były mocny przekaz, możliwość wyróżnienia się i zwrócenia uwagi. Przy okazji jednak miało ono sprawić, by marka wydawała się czymś oczywistym i niestwarzającym barier zakupowych. Kluczowa była też praktyczna strona przedsięwzięcia, aby system identyfikacji wizualnej był łatwy do stosowania w materiałach informacyjnych czy marketingowych. Dlatego logotyp Stacji z Paczką uzupełnia prosta grafika: prostokąt wypełniony kontrastującym wobec tekstu kolorem. Dominującymi barwami są czerwień i biel. Wybraliśmy je nie tylko dla podkreślenia faktu, że jesteśmy firmą z krajowym kapitałem. Stacja z Paczką jest usługą kurierską dostępną na ponad 860 stacjach paliw Orlen. Oczywiste było zatem nawiązanie w logo do barw firmowych naszego partnera.