Ponad 63 proc. przedsiębiorstw sektora MSP dysponuje flotą od jednego do pięciu samochodów, wynika z danych Instytutu Keralla. Właśnie te firmy są najbardziej zainteresowane nowym produktem, jakim jest leasing z dużą wartością odkupu. – Cieszy się on coraz większym uznaniem z kilku powodów – uważa dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski.
– Po pierwsze dzięki temu, że przedsiębiorca nie spłaca 100 proc. kapitału, raty leasingowe są niższe, a tym samym bardziej dostępne z uwagi na koszty. Po drugie w takim przypadku zazwyczaj nie dochodzi do sprzedaży przedmiotu leasingu korzystającemu, zatem ryzyko sprzedaży przedmiotu po okresie leasingu przejmuje na siebie finansujący, a korzystający może zawrzeć kolejną umowę na nowy przedmiot – wylicza zalety Sugajski.
Do już istniejących korzyści doszyły dodatkowe wynikające ze zmienionych 1 kwietnia br. przepisów odnośnie rozliczania podatku VAT przy sprzedaży używanych pojazdów do 3,5 t. – Przedsiębiorąca, który chce użytkować pojazd np. przez 5 lat, a następnie sprzedać go i kupić nowy, będzie bardziej zainteresowany leasingiem z wysoką wartością odkupu, ponieważ dzięki temu uzyska oszczędności w podatku VAT w porównaniu do sytuacji, gdyby ten pojazd kupił za środki własne lub w kredycie.
Wszystko zatem wskazuje na to, że rynek leasingu z wysoką wartością odkupu będzie się nadal dynamicznie rozwijał, tym bardziej, że cały czas jeszcze jest nienasycony – przypuszcza dyrektor ZPL.
Nieznany produkt
– Taki leasing jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które nie chcą płacić wysokich rat i jednocześnie planują same zarządzać swoim parkiem samochodów – tłumaczy Tomasz Mroczek, kierownik działu flotowego Grupy Bednarek, łódzkiego dilera Volkswagena, Skody i Seata. – Raty mogą być niższe nawet o 30-40 proc. w stosunku do leasingu z odkupem samochodu za 1 proc. wartości – wylicza Mroczek. Niższe raty poprawiają płynność firmy, dają jej większe możliwości inwestycyjne, pozwalają także zwiększyć flotę. – Jeden z klientów wyleasingował cztery samochody (z dużą wartością odkupu), po czym zadowolony z tego produktu wziął kolejne cztery auta – stwierdza przedstawiciel Grupy Bednarek.
Dodaje, że wiedza na temat nowego leasingu jest nieduża, bo produkt jest na rynku od niedawna. Za nowym rodzajem leasingu przemawiają korzyści finansowe i wygoda. – Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że po zakończeniu leasingu z 1-procentową wartością odkupu dopiero po sześciu miesiącach można sprzedać auto bez płacenia 19-procentowego podatku dochodowego – przypomina Mroczek.
Używać, ?nie kupować
Oferta leasingu z dużą wartością odkupu jest szczególnie korzystna w przypadku droższych modeli. „Nowy Audi Leasing" z wysoką wartością wykupu pojazdu cechuje się 10-procentową wpłatą początkową, ratami miesięcznymi (ok. 1 proc. wartości samochodu), limitem rocznego przebiegu 30 tys. kilometrów i po trzech latach możliwością zamiany na nowy model.
Klient nie musi się martwić wykupem pojazdu – leasingodawca gwarantuje odbiór samochodu. – Zalety tego rozwiązania polegające na niskich kosztach początkowych oraz niskiej sumie opłat całkowitych (100,95 proc. przy wykupie auta), a także przewidywalność kosztów w całym okresie eksploatacji sprawiają, że głównie mniejsze firmy wybierają ten rodzaj leasingu. Często są to jednoosobowi przedsiębiorcy, decydujący się na modele z segmentów A, B i C – zauważa rzecznik Audi Leszek Kempiński.
Przyznaje, że ta grupa firm nadal traktuje w znakomitej większości przypadków leasing jako sposób zakupu pojazdu, jednak oczywiste korzyści finansowe powodują, że każdego miesiąca coraz więcej klientów interesuje się leasingiem z wysoką wartością wykupu. – Można przypuszczać, że „finansowanie korzystania z samochodów" będzie zastępowało ich kupowanie, podobnie jak stało się to w Polsce w przypadku dużych flot samochodowych oraz wcześniej na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej – prognozuje.
Jako przykład podaje trzyletni leasing limuzyny Audi A4 ze 120-konnym silnikiem TFSI o pojemności 1,8 l. Cena brutto samochodu to 119 470 zł, opłata wstępna brutto wynosi 11 947 zł, a płacona przez trzy lata rata miesięczna netto 1195 zł. Na zakończenie umowy klient może wykupić auto, zwrócić je lub wymienić na nowe.
Ocena stanu technicznego
Raty leasingowe wyliczane są na podstawie czasu trwania leasingu (zazwyczaj 36 lub 48 miesięcy) oraz wysokości utraty wartości pojazdu. Na wartość końcową samochodu ma wpływ jego przebieg, wiek oraz stan techniczny. – Klienci czasami mają kłopoty z ustaleniem rocznych przebiegów, a najprostszą metodą jest sprawdzenie, ile kilometrów przebyło ostatnie auto – tłumaczy kierownik działu flotowego Grupy Bednarek.
Na zakończenie umowy leasingu następuje ocena stanu technicznego zwracanego samochodu. W większości firm reguluje ją wydana przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów broszura „Przewodnik zwrotu pojazdów. Samochody osobowe". Opisuje on szczegółowo i klasyfikuje najczęściej spotykane uszkodzenia eksploatacyjne i wiele firm stosuje się do tego standardu.
Chodzi przede wszystkim o zniszczenia tapicerki (np. nadpalenie papierosem) lub wgniecenia blacharki.
Także przebieg końcowy powinien zgadzać się z zadeklarowanym przy podpisywaniu umowy. – Jeżeli klient widzi, że będzie miał większy, jak najszybciej powinien zawrzeć aneks do umowy. Następuje wówczas przeliczenie wartości rezydualnej samochodu i jest to tańsze rozwiązanie niż wnoszenie dodatkowych opłat za każdy nadliczbowy kilometr – wyjaśnia pan Tomasz. Uspokaja jednocześnie, że w przypadku stłuczki lub wypadku naprawa w ASO zgodnie ze standardami producenta nie obniża wartości auta.
Michał Dyc | ?dyrektor sprzedaży detalicznej ?w volkswagen bank polska
Leasing jest dla mikroprzedsiębiorstw niemal idealną formą finansowania zakupu aut. Na rynku obecnie zdobywa popularność leasing z wysoką wartością końcową. Jest to produkt z wieloma zaletami, szczególnie dla przedsiębiorców zainteresowanych niską miesięczną ratą leasingu. W porównaniu z klasycznym leasingiem rata ta może być niższa nawet dwukrotnie. Klient może więc – nie ponosząc dodatkowych kosztów – rozważyć zakup samochodu wyższej klasy lub lepiej wyposażonego, niż początkowo planował. Jak to możliwe, że miesięczna rata jest tak niska?
Odpowiedź jest prosta: klient w okresie eksploatacji samochodu płaci tylko za utratę wartości auta, a nie za cały pojazd, jak to jest w leasingu klasycznym z jednoprocentowym wykupem. Co ważne, rata miesięczna może zawierać również koszt ubezpieczenia, który często stanowi ważną pozycję w całkowitych kosztach utrzymania samochodu firmowego. Leasing z wysoką wartością końcową zdecydowanie króluje na rynkach zachodnich. Również polscy przedsiębiorcy zaczynają go doceniać. Przyszłość należy więc z pewnością do produktów z wysoką wartością końcową.