Coraz mniej czasu poświęca się na doszkalanie wewnątrz organizacji. Tradycyjna forma szkoleń przestaje wystarczać do skutecznego rozwoju umiejętności i wiedzy załogi.
Z pomocą mogą tu przyjść wszelkiego rodzaju gry szkoleniowe. Oprócz pogłębiania twórczego myślenia, wpływają na intuicję, uczenie się na błędach czy dostrzeganie długofalowej perspektywy. Ich mechanizmy pozwalają na warunkowanie pozytywnych zachowań oraz skłaniają do ich powtarzania.
Gry szkoleniowe wyzwalają w uczestnikach zaangażowanie. Ich skuteczność wynika z tego, że uczestnicy koncentrują się na osiągnięciu celu gry i przy okazji rozwijają kompetencje kluczowe do efektywnego funkcjonowania w pracy.
Mechanizm gier zakłada, że poszczególne etapy mają zróżnicowany poziom trudności. Bardziej wymagający jest coraz większym wyzwaniem, bo umiejętności pozostają te same. Przez to wzrasta możliwość popełniania błędów, co jest korzystne, bo po zakończeniu gry dostajemy informację zwrotną, jak można byłoby działać lepiej. Gry dają więc możliwość bezpiecznego próbowania, eksperymentowania i uczenia się na błędach.
Pracownik otrzymuje wiedzę z określonej dziedziny, a trener pomaga mu ją przełożyć na pożądane postawy i zachowania. Podczas tej formy szkolenia pracownik utrwala też pozytywne zachowania, ?a eliminuje te niepożądane.
Plusem gier szkoleniowych jest również możliwość przeprowadzenia ich na różnego typu spotkaniach z pracownikami. Nie ma potrzeby organizacji całodziennego szkolenia czy specjalnych warsztatów. Menedżer może przeprowadzić taką grę na samym początku zebrania, a potem omówić wyniki i wyjaśnić, które zachowania są ważne dla realizacji określonych celów firmy. Dzięki zastosowaniu gry szkolenie może mieć znacznie ciekawszą formę, stanie się atrakcyjniejsze i skuteczniejsze. A przyswojone informacje bardziej zapadną w pamięć.
Marlena ?Babicka, AkademiaGier.com.
Rzeczywistość szkoleniowa pokazuje, że wszystko wydaje się proste na poziomie deklaratywnym, natomiast okazuje się dużo trudniejsze, gdy trzeba zrobić coś konkretnego. Gry stwarzają bezpieczne środowisko do próbowania zachowań i działań, a następnie doświadczania ich pozytywnych i negatywnych konsekwencji. Co ważniejsze, informacja zwrotna jest dużo łatwiejsza do przyswojenia dla uczestnika, gdy omawiamy, co wydarzyło się podczas gry, i nawiązujemy do zachowań, kiedy uczestnik wcielał się w rolę gracza. Wnioski przekazane na poziomie metafory na długo pozostają w pamięci uczestników, dzięki czemu uzyskujemy zmianę postaw jako wymierny efekt szkoleniowy.