Przy ubezpieczeniu OC przedsiębiorstwa znaczenie mają tzw. triggery. Trigger to techniczny termin używany przy ubezpieczeniu OC do określenia, jakie zdarzenie, w jakim czasie powstałe powoduje uruchomienie ochrony ubezpieczeniowej. Szkoda może się ujawnić kilka miesięcy czy nawet lat po tym, kiedy została spowodowana. Konieczne jest więc ustalenie – co ma znaczenie z punktu widzenia odpowiedzialności ubezpieczyciela – momentu powstania szkody, zgłoszenia roszczenia, faktu zaistnienia w okresie ubezpieczenia zdarzenia skutkującego szkodą.
W przypadku ubezpieczenia OC firmy najczęściej stosowany jest trigger loss occurrence, który oznacza, ?że towarzystwo ponosi odpowiedzialność, gdy szkoda wystąpi w okresie ubezpieczenia, a roszczenie zostanie zgłoszone nawet po zakończeniu okresu ubezpieczenia. Zdarza się jednak, że zakłady ubezpieczeń stosują inne triggery. Trigger claims made oznacza, że zakład ubezpieczeń odpowiada za szkody objęte zakresem ubezpieczenia, ?gdy roszczenie zostanie wniesione w czasie istnienia ochrony ubezpieczeniowej. Oznacza to, ?że zasadnicze znaczenie ma to, by roszczenie zostało zgłoszone w okresie ubezpieczenia. Trigger act commited polega na tym, że ochrona obejmuje konsekwencje zdarzeń, które zaistniały w okresie ubezpieczenia i w dalszej perspektywie doprowadziły do powstania i ujawnienia się szkody.
Odpowiedź na pytanie zależy więc od tego, który trigger został zastosowany w umowie ubezpieczenia OC przedsiębiorcy (można to sprawdzić w ogólnych warunkach ubezpieczenia) oraz kiedy powstała szkoda. Jeżeli np. ?został zastosowany trigger loss occurance, to zakład ubezpieczeń ponosi odpowiedzialność tylko wtedy, ?gdy szkoda powstała w okresie ubezpieczenia, natomiast roszczenie może zostać zgłoszone nawet po zakończeniu okresu ubezpieczenia.
Dochodzenie odszkodowania ?od zakładu ubezpieczeń jest możliwe do czasu, ?aż roszczenie się nie przedawni