Ile gwarancji dla touroperatora
- Planuję otworzyć działalność polegającą na organizowaniu aktywnego wypoczynku. Będą to wycieczki w góry, na kajaki, rowery itp. Głównie ?w Polsce. Czasem będzie to Słowacja, Czechy. Ja mam organizować transport, wyżywienie, przewodnika, opracować plan wyjazdu, zapewnić ubezpieczenia itp. Wycieczki będą głównie jedno- i dwudniowe ?(wtedy również nocleg). Dowiedziałem się o konieczności posiadania zabezpieczenia na wypadek upadku firmy. Nie jestem jednak przekonany, czy to, co planuję robić, nakłada na mnie obowiązek posiadania takiego ubezpieczenia.
Biura podróży mają obowiązek zabezpieczenia na wypadek własnej niewypłacalności swoich klientów tak, aby zapewnić ich powrót do kraju i zwrot pieniędzy za nieotrzymane świadczenia. W tym celu touroperatorzy powinni kupić gwarancję ubezpieczeniową. Wystawiając gwarancję, zakład ubezpieczeń zobowiązuje się do zapłacenia uprawnionemu podmiotowi określonej kwoty, jeżeli biuro podróży, które wykupiło gwarancję, nie wywiąże się z umowy.
Podstawą naliczania sum gwarancyjnych jest deklarowany przychód na okres najbliższych 12 miesięcy, przy czym przychód nie może być niższy niż ubiegłoroczny. Dla celów obliczania wysokości wymaganej gwarancji znaczenie ma przychód pochodzący wyłącznie z organizowania imprez turystycznych.
W przypadku biur podróży dopiero rozpoczynających działalność wysokość sum gwarancyjnych określona jest ?w rozporządzeniu ministra finansów z 19 kwietnia 2013 r. ?w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (DzU, poz. 511). Biura, których działalność polega na organizowaniu imprez turystycznych i pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na terytorium krajów mających lądową granicę z Rzecząpospolitą Polską, a w przypadku Federacji Rosyjskiej w obrębie obwodu kaliningradzkiego, a także organizowaniu imprez turystycznych ?i pośredniczenie na zlecenie klientów w zawieraniu umów ?o świadczenie usług turystycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imprez zagranicznej turystyki przyjazdowej, powinny wykupić gwarancję z sumą gwarancyjną wynoszącą co najmniej równowartość 7,5 tys. euro.
Podstawą naliczania sum gwarancyjnych jest deklarowany przychód na okres najbliższych ?12 miesięcy – nie może być niższy ?niż ubiegłoroczny
Zakres ubezpieczenia w podróży służbowej
- Mam firmę,w której zatrudniam kilka osób. Ich praca wiąże się z koniecznością częstych wyjazdów zagranicznych. Jakie ubezpieczenie muszę dla nich wykupić?
Przedsiębiorca powinien wykupić pracownikowi ubezpieczenie na służbowe wyjazdy zagraniczne. Jeśli tego nie zrobi, ?a pracownik zachoruje w czasie wyjazdu albo będzie miał wypadek, to pracodawca zapłaci za jego leczenie. Warto wykupić nie tylko ubezpieczenie kosztów leczenia, ale także OC na wypadek spowodowania szkód przez pracownika, NNW, które zapewni wypłatę świadczenia w przypadku nieszczęśliwego wypadku, ubezpieczenie bagażu oraz usługi assistance. Zakres polisy trzeba dostosować do faktycznych zagrożeń, na jakie może być narażony delegowany pracownik. Zatem podejmując decyzję o parametrach ubezpieczenia, pracodawca powinien wziąć pod uwagę, jakie czynności pracownicy będą wykonywać za granicą oraz do których państw będą wyjeżdżać.
W zależności od potrzeb można wybrać jeden z kilku sposobów rozliczenia z zakładem ubezpieczeń. Firmy, które rzadko delegują pracowników za granicę, mogą kupować im imienne ubezpieczenie przed każdym wyjazdem. Można także wykupić ubezpieczenie ?w formie ryczałtu, kiedy to dla konkretnego pracownika wystawiana jest osobna polisa na wybraną liczbę dni w roku.
Z kolei przedsiębiorstwa, których pracownicy często wyjeżdżają za granicę lub w których jest duża rotacja zatrudnionych, mogą kupić ubezpieczenie bezimienne. W takiej sytuacji ubezpieczone są wszystkie osoby w grupie wskazanej przez przedsiębiorcę, który nie musi podawać danych osobowych tych osób. Przy zawieraniu umowy trzeba określić łączną szacowaną liczbę dni pobytu pracowników poza granicami kraju (pracodawca mnoży liczbę dni oraz liczbę osób, które jego zdaniem będą delegowane za granicę, co daje liczbę osobodni, będących podstawą do obliczenia składki). Jednak nie trzeba trzymać się sztywno ustaleń z zakładem ubezpieczeń. Umowa zawierana jest na rok, a strony ostatecznie rozliczają polisę po zakończeniu okresu ochrony ubezpieczeniowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu firma płaci jedynie za ochronę, której faktycznie potrzebowała.
WNIOSEK
Pracodawca, decydując o parametrach ubezpieczenia, powinien wziąć pod uwagę zakres czynności, jakie pracownicy wykonują za granicą. Musi on też ustalić, do jakich państw będą oni wyjeżdżać.