Jak ubezpieczyć eksport
Jeżeli przedsiębiorca chce ubezpieczyć należności od zagranicznych kontrahentów za towary, które eksportuje, powinien zgłosić się do któregoś z ubezpieczycieli oferujących takie produkty i wypełnić wniosek. Trzeba ?w nim podać podstawowe informacje o swojej firmie i jej działalności oraz wskazać kontrahentów, z którymi firma współpracuje lub zamierza nawiązać kontakty handlowe.
Towarzystwo ubezpieczeniowe ocenia ryzyko współpracy biznesowej ze wskazanymi przez wnioskodawcę kontrahentami w oparciu o dostępne dane finansowe i informacje z wywiadowni. Następnie ustala limity kredytowe. Przed podjęciem się ochrony należności od wskazanego przez przedsiębiorcę kontrahenta zakład ubezpieczeń bada jego sytuację finansową: analizuje dane finansowe, sprawdza informacje w dostępnych źródłach, ustala bezpieczny pułap otwartych należności (limit kredytowy). Wpływ na ocenę ryzyka ma również sytuacja ekonomiczna i polityczna kraju, w jakim firma jest zarejestrowana oraz w jakim otoczeniu biznesowym ona funkcjonuje.
Najistotniejszym elementem badania jest ryzyko handlowe związane bezpośrednio z partnerem handlowym, czyli ryzyko jego upadłości lub opóźnienia w płatności należności kontraktowych. Oznacza to, że przedsiębiorstwo z mniej stabilnego rynku czy z ryzykownej branży może być ocenione bardzo dobrze i odwrotnie – na stabilnym rynku i w bezpiecznej branży zdarzają się firmy słabe i niewiarygodne, które mogą opóźniać płatności i być zagrożone upadłością. Z kolei w przypadku kontrahentów z rynków uważanych za mniej stabilne ubezpieczyciel szczególnie wnikliwie bada ryzyko polityczne, a ochroną ubezpieczeniową objęte są zdarzenia z otoczenia kontrahenta, które mogą wpłynąć na brak możliwości zrealizowania płatności, jak ogłoszenie przez państwo moratorium płatniczego, wprowadzenie przepisów uniemożliwiających wykonanie umowy czy zdarzenia mające charakter siły wyższej, jak zamieszki, przewlekłe masowe strajki czy powodzie.
Umowa określa obowiązki ubezpieczającego przedsiębiorstwa, których wypełnienie jest warunkiem ochrony. Obowiązki te to m.in. zgłaszanie obrotów, zapłata składki czy informowanie o przeterminowanych należnościach wraz z prawidłowym upoważnieniem do prowadzenia windykacji przez ubezpieczyciela.
Umowa określa obowiązki ?ubezpieczającego przedsiębiorstwa, których wypełnienie jest warunkiem ochrony
Szkoda w mieniu firmy
Szkoda w ubezpieczeniu mienia firmy likwidowana jest w oparciu o zapisy zawartej umowy ubezpieczenia, czyli ogólne warunki ubezpieczenia (OWU), postanowienia dodatkowe, jeżeli takie występują czy klauzule.
W przypadku, gdy dojdzie do szkody, najlepiej zgłosić ją telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii podany na polisie. Konsultant udzieli wówczas wszelkich informacji o zachowaniu się po wypadku oraz o dokumentach, które trzeba dostarczyć, aby jak najszybciej dostać odszkodowanie.
Wysokość szkody ustalana jest na podstawie przedstawionego przez poszkodowanego przedsiębiorcę wyliczenia rozmiaru strat i przedłożonej dokumentacji (faktura zakupu, rachunek potwierdzający koszty napraw) oraz ustaleń dokonanych w trakcie procesu likwidacji. Zakład ubezpieczeń sporządza kalkulację kosztową, posługując się specjalistycznymi cennikami o zasięgu ogólnopolskim. Ostateczna wysokość odszkodowania ustalana jest z uwzględnieniem ustaleń likwidatora/rzeczoznawcy dokonanych podczas oględzin miejsca zdarzenia oraz zapisów OWU dotyczących danego rodzaju ubezpieczenia.
Poszkodowany może również naprawić szkodę we własnym zakresie i przedłożyć sporządzony przez siebie rachunek kosztów odbudowy, naprawy czy remontu, który podlega weryfikacji przez pracowników (likwidatorów, rzeczoznawców) ubezpieczyciela co do zakresu przeprowadzonych robót i zastosowanych cen.
Nierzadko w procesie likwidacji szkody, zwłaszcza w spornych kwestiach czy niestandardowych szkodach, gdzie potrzebna jest specjalistyczna wiedza z określonego zakresu – powoływany jest specjalista branżowy. Dokonuje on wyliczenia szkody, które może być podstawą do wyceny rozmiaru szkody i wartości odszkodowania.
W przypadku szkód o niedużej wysokości zakłady ubezpieczeń często stosują uproszczony tryb likwidacji szkód, w ramach którego wysokość szkody ustalana jest na podstawie informacji i dokumentów uzyskanych od poszkodowanego, bez konieczności oględzin miejsca szkody.