Rada gminy Nowe Miasto Lubawskie podjęła uchwałę w sprawie wspólnej realizacji z powiatem Nowomiejskim zadania polegającego na kontynuacji przebudowy drogi powiatowej Iława – Radomno – Nowe Miasto Lubawskie.

Uchwała ta badana była w trybie nadzorczym przez Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie, które stwierdziło, że podjęty przez radnych Nowego Miasta Lubawskiego akt narusza prawo w stopniu uzasadniającym stwierdzenie jego nieważności (sygn. akt 0102-332/13).

W § 1 ust. 1 i 2 ww. uchwały rada gminy Nowe Miasto Lubawskie postanowiła o przystąpieniu do wspólnej realizacji z powiatem Nowomiejskim w 2014 roku zadania polegającego na kontynuacji przebudowy drogi powiatowej Nr 1333N. Na realizację powyższego zadania gmina deklaruje w 2014 r. kwotę 400.000 zł.

Kolegium Izby stwierdza, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Podstawą udzielenia pomocy, jest umowa (art. 220 ust. 1 i 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).

Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych:

Jak natomiast wynika z art. 211 ust. 1, ust. 4 i ust. 5 ustawy o finansach publicznych  budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki, a podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa, która składa się z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz załączników.

Ustawowe regulacje odnośnie zakresu kompetencji organów gminy zostały uregulowane w ustawie o samorządzie gminnym oraz w ustawie o finansach publicznych.

W myśl z art. 233 pkt 1 ustawy o finansach publicznych i art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, do wyłącznej właściwości wójta (burmistrza, prezydenta miasta), należy przygotowanie projektu uchwały budżetowej na dany rok.

Kolegium Izby stwierdza, że uchwała Rady Gminy narusza art. 211 ust.1 i 233 ustawy o finansach publicznych, w związku z art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, poprzez zaplanowanie wydatków budżetu roku 2014 z pominięciem wyłącznej kompetencji organu wykonawczego do sporządzania projektu uchwały budżetowej na rok 2014. W konsekwencji Kolegium RIO w Opolu stwierdziło nieważność uchwały.

Z ORZECZNICTWA SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH

Do rodzajów naruszeń przepisów skutkujących nieważnością uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego (lub jej części) zaliczyć należy naruszenia:

- przez wadliwą ich wykładnię.

A także przepisów regulujących procedurę podejmowania uchwał.

(wyrok NSA z 11 lutego 1998 r. sygn. akt II SA/Wr 1459/97).