Ustawodawca dopuszcza ingerencję zamawiającego w treść oferty w celu wyeliminowania jej niezgodności ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Ale tylko wówczas, gdy poprawienie omyłek nie wywoła skutku w postaci istotnej zmiany w treści oferty.

Dlatego sposób zakwalifikowania omyłki determinuje dalsze działania zamawiającego. Zaliczenie omyłki do jednej z kategorii wskazanych w art. 87 ust. 2 prawa zamówień publicznych zobowiązuje zamawiającego do  jej poprawienia.

Skoro oferta stanowi jednostronne oświadczenie woli, zawierające propozycję zawarcia umowy, to dopuszczalna jest na gruncie powołanego przepisu zmiana treści oświadczenia wykonawcy, a w konsekwencji istotnych postanowień proponowanej umowy. A to dlatego, że oferta określa przedmiotowo istotne elementy umowy (essentialia negotii). Ustawodawca, dopuszczając jednak możliwość zmian w treści oferty spowodowanych  poprawieniem innych omyłek niż pisarskie czy rachunkowe, zakreślił jednocześnie ich granicę. Dokonane zabiegi nie mogą bowiem prowadzić do istotnych zmian w treści oferty.

Powyższa regulacja wskazuje, że ustawodawca, posługując się pojęciem nieostrym (istotne zmiany) zrezygnował z określenia katalogu dopuszczalnych zmian w treści oferty, które mogą nastąpić w wyniku poprawienia omyłek. Dał w ten sposób wyraz temu, iż ważne są okoliczności sprawy.

Tylko bowiem przy uwzględnieniu tych okoliczności można ocenić, czy poprawienie omyłki doprowadzi do istotnej zmiany w treści oferty, czy też nie.

Sygnatura akt: KIO 1152/13