Rozporządzenie wymaga, aby przed udostępnieniem produktu kosmetycznego na rynku dystrybutor sprawdził, czy spełnione są wszystkie wymogi dotyczące jego oznakowania. Obowiązkiem dystrybutora jest ponadto zapewnienie, aby określone informacje zostały podane w języku wymaganym przez prawo państwa członkowskiego, w którym dany produkt jest udostępniany użytkownikowi końcowemu. Polski konsument będzie mógł zatem znaleźć najważniejsze informacje dotyczące produktu w języku polskim.

Dystrybutor będzie też musiał sprawdzić, czy dla udostępnianego przez niego produktu nie upłynęła data minimalnej trwałości oraz zapewnić warunki przechowywania i transportu produktu zapewniające jego zgodność z wymogami określonymi w rozporządzeniu.

Przedsiębiorca prowadzący obrót kosmetykami musi mieć również świadomość, że jeżeli wprowadza produkt kosmetyczny do obrotu pod własną nazwą lub znakiem towarowym, lub dokonuje w produkcie wprowadzonym już na rynek zmian, które mogą mieć wpływ na zgodność z obowiązującymi wymogami, to będzie on uznany za osobę odpowiedzialną, co wiąże się z obowiązkiem spełnienia dodatkowych wymagań z rozporządzenia. Przykładem takich zmian może być np. znacząca ingerencja w opakowanie produktu oraz w zakres przedstawianych na nim danych.

Nowym istotnym obowiązkiem nałożonym zarówno na osoby odpowiedzialne, jak i dystrybutorów kosmetyków jest śledzenie produktu w łańcuchu dostaw

To, jakie konkretnie zmiany będą powodowały uznanie dystrybutora za osobę odpowiedzialną, wyjaśni się dopiero w praktyce stosowania nowych przepisów. Za tego rodzaju zmiany na pewno nie będzie jednak uznawane tłumaczenie informacji dotyczących produktu kosmetycznego wprowadzonego już na rynek, o czym stanowi wprost jeden z przepisów rozporządzenia.

Przedsiębiorca, który udostępnia w państwie członkowskim produkt kosmetyczny wprowadzony już do obrotu w innym państwie Wspólnoty i tłumaczy – z własnej inicjatywy – w celu zapewnienia zgodności z prawem krajowym dowolny fragment oznakowania tego produktu, będzie zobowiązany do elektronicznego zgłoszenia określonych informacji za pośrednictwem portalu CPNP.

Zupełnie nowym, istotnym obowiązkiem nałożonym zarówno na osoby odpowiedzialne, jak i dystrybutorów kosmetyków jest śledzenie produktu w łańcuchu dostaw. Osoba odpowiedzialna ma obowiązek wskazać dystrybutorów, którym dostarcza dany produkt, a dystrybutor – podmiot, od którego nabył produkt kosmetyczny oraz dalszych dystrybutorów, którym produkt sam dostarczył. Obowiązek przekazania takich informacji istnieje przez okres 3 lat od dnia udostępnienia dystrybutorowi danej partii produktu.