Obecność na rynkach zagranicznych jest szansą na zwiększenie sprzedaży, uniezależnienie się od warunków panujących wyłącznie na ryku krajowym.

Oczywiście wiąże się też z większym ryzykiem i wydatkami, szczególnie na etapie rozpoznawania i zdobywania nowego rynku. Jednym z najlepszych sposobów promocji jest udział w znanych i rozpoznawalnych targach międzynarodowych. To nie tylko sposobność do zaprezentowania własnej oferty i nawiązania pierwszych kontaktów biznesowych.

Udział w takich imprezach daje również możliwość poznania poczynań konkurentów, rozpoznania najnowszych trendów, technologii i biznesowych pomysłów. Udział w targach wiąże się jednak z kosztami. Te mogą być różne w zależności od renomy danej imprezy i wielkości wynajmowanej powierzchni. Dochodzą do tego koszty transportu, podróży, zakwaterowania.

Pomoc w rozwoju

Dlatego też, aby pomóc przedsiębiorcom, część funduszy unijnych zarezerwowanych dla tej grupy przeznaczono na działania proeksportowe. I właśnie jedno z nich kryje się pod nazwą „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych". Ma ono na celu:

- poprawę wizerunku Polski i polskiej gospodarki wśród zagranicznych partnerów gospodarczych,

- poprawę dostępu do informacji o Polsce jako partnera gospodarczego oraz o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych,

- wzrost inwestycji polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych,

- wsparcie i pomoc w rozwoju eksportu w branżach gospodarki objętych projektem.

Takie są cele, a co to oznacza dla przedsiębiorców? Przede wszystkim daje szansę uzyskania dotacji na udział w konkretnych wydarzeniach promocyjnych, czyli targach lub misjach gospodarczych. A co oznacza konkretne targi? Istota tzw. działania 6.5.1, o którym tu mowa (z niego pochodzą unijne środki na dotacje) sprowadza się do tego, że resort gospodarki wybrał perspektywiczne rynki dla polski, na których chce, aby polscy przedsiębiorcy byli bardziej aktywni.

Do tych rynków należą: Algieria, Brazylia, Kazachstan, Kanada i Turcja. Następnie ministerstwo na nadchodzący rok (w tym wypadku 2014) wybiera targi, które jego zdaniem w największym stopniu przyczynią się do promocji polskich firm i ułatwią im wejście na te rynki. Zadaniem przedsiębiorcy jest wybrać jedną lub kilka imprez z zaproponowanych. Tylko wtedy może ubiegać się o dotację. Jeżeli chciałby promować się na innych rynkach lub w trakcie innych imprez, to niestety musi te działania sfinansować samodzielnie, ewentualnie skorzystać z innych programów wsparcia (np. programu „Paszport do eksportu").

Innymi słowy, przedsiębiorca musi zapoznać się z listą targów zaprezentowanych przez resort (patrz ramka) i pod kątem swojej działalności oraz strategii sprawdzić, czy udział w nich jest dla niego optymalny. Jeżeli tak, warto złożyć wniosek o dofinansowanie. A wszystko dlatego, że wsparcie finansowe może być bardzo atrakcyjne.

Większość z grantu

Dotacja może sfinansować do 75 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. Co to oznacza? Mianowicie przedsiębiorca ma prawo przeznaczyć grant na sfinansowanie w takim właśnie stopniu m.in. kosztów:

- wynajęcia powierzchni wystawienniczej, jej zabudowy lub wynajęcia sal konferencyjnych,

- usług w zakresie obsługi technicznej, w tym nagłośnienia i oświetlenia stoiska lub sal konferencyjnych,

- zakupu usług w zakresie organizacji seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji produktów lub usług oraz degustacji,

- usług tłumaczenia symultanicznego lub konsekutywnego,

- transportu i spedycji eksponatów wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną,

- wpisu do katalogu targowego, opłaty rejestracyjnej oraz reklamy w mediach targowych,

- usługi przygotowania i druku materiałów promocyjnych i reklamowych oraz tłumaczenia tych materiałów,

- przygotowania lub zakupu materiałów reklamowych i ich publikacji,

- przejazdu i noclegu przedsiębiorcy lub nie więcej niż dwóch pracowników przedsiębiorcy uczestniczących w targach lub wystawach w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po dniu zakończenia targów.

Z wnioskiem do resortu

Wnioski o dofinansowanie można składać w siedzibie resortu gospodarki w poniedziałki w godz. 08.00 – 18.00 oraz od wtorku do piątku w godz. 8.15–16.15. Można je także przesyłać pocztą lub kurierem na adres: Ministerstwo Gospodarki, Departament Wdrażania Programów Operacyjnych, plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.

Zasady udzielania wsparcia są opisane w rozporządzeniu ministra gospodarki w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji (DzU z 2010r. nr 133, poz. 892 ze zm.).

Specjalnie dla gier wideo

Perspektywiczne rynki dla rozwoju polskiego eksportu na potrzeby tzw. działania 6.5.1 zostały ograniczone do wymienionych: Algierii, Brazylii, Kazachstanu, Kanady i Turcji. W związku z tym, dotacjami objęte są imprezy wystawiennicze organizowane w tych krajach, przy czym targi te mają różną tematykę (są skierowane do firm reprezentujących różne branże).

Od powyższego istnieje jeden wyjątek, a chodzi tu o firmy reprezentujące sektor gier wideo. Także przedsiębiorcy zaangażowani w taką produkcję mogą liczyć na dotacje, jeżeli zechcą się promować. W ich przypadku na liście dotowanych targów znalazły się imprezy organizowane w Chinach, Niemczech i USA. Mianowicie chodzi o targi:

- Games Developer Conference (San Francisco, USA, marzec),

- Casual Connect (San Francisco, USA, lipiec/sierpień),

- China Joy (Szanghaj, Chiny, lipiec),

- Gamescom (Kolonia, Niemcy, sierpień).

Dokąd na targi

Lista targów objętych wsparciem przewiduje m.in. następujące imprezy:

- Equip Auto (Algieria, motoryzacja),

- Jouvencal (Algieria, kosmetyki),

- Movelsul (Brazylia, meble),

- Beauty Fair Sao Paulo (Brazylia, zdrowie, uroda, kosmetyki),

- Mining World Central Asia (Kazachstan, branża wydobywcza),

- Kaz Agro (Kazachstan, maszyny, urządzenia, chemia dla rolnictwa),

- Construct Canada (Kanada, budownictwo),

- Globe (Kanada, ochrona środowiska),

- SIAL Canada (Kanada, branża spożywcza),

- YAPI – Turkey Build (Turcja, budownictwo),

- M-nar Targi Wielkobranżowe (Turcja, wielobranżowe),

- EXPOMED (Turcja, sprzęt medyczny).

Pełną listę targów objętych wsparciem można znaleźć na stronie internetowej resortu gospodarki (www.mg.gov.pl).