„Paszport do eksportu" to jedna z części programu „Innowacyjna Gospodarka", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program jest rozbudowany i zakłada finansowanie bardzo różnorodnych projektów małych i średnich firm. Od inwestycji polegających na wprowadzaniu w firmach najnowszych technologii pozwalających produkować nowoczesne produkty, przez wsparcie badań i prac rozwojowych, uzyskiwanie ochrony w formie patentów, po wsparcie ekspansji firm na rynki międzynarodowe. I właśnie ten ostatni cel jest realizowany między innymi dzięki tzw. działaniu 6.1 „Paszport do eksportu". W najbliższych dniach wejdzie w życie kolejna nowelizacja przepisów regulujących szczegółowe zasady przyznawania dotacji z tego działania. A to pozwoli Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na ogłoszenie konkursu. Co istotne, nowelizacja przepisów przynosi szereg istotnych zmian dla przedsiębiorców. Mają one zachęcić firmy do aplikowania po te środki, a dzięki zwiększonej wartości maksymalnej dotacji i progu dofinansowania zapewnić też wydanie przypisanych do tego działania środków do końca 2015 roku, kiedy to, zgodnie z unijnymi regułami, wszystkie fundusze unijne muszą zostać rozliczone.

Podstawowe zasady

„Paszport do eksportu" jest skierowany do przedsiębiorców, którzy planują rozpoczęcie eksportu. Mają produkt, który ich zdaniem, dałoby się z sukcesem sprzedawać za granicą. Podjęcie takiej decyzji wymaga jednak opracowania strategii wejścia na rynek zagraniczny. Trzeba go rozpoznać, zebrać informacje o warunkach na nim panujących, w tym regułach prawnych, zwyczajach, upodobaniach potencjalnych kontrahentów. Wreszcie do tych ostatnich trzeba jakoś dotrzeć i zaprezentować im produkt. Wszystko to wymaga nakładów pracy i pieniędzy. I właśnie w tym ostatnim aspekcie z pomocą przychodzi wymienione działanie 6.1. Dzięki niemu firma może zdobyć dotację na przygotowanie tzw. planu rozwoju eksportu, a następnie na jego realizację. Ten pierwszy jest dokumentem (swoistym biznesplanem ekspansji) przygotowanym na zlecenie firmy przez zewnętrznych doradców. Innymi słowy przedsiębiorca musi wynająć ekspertów lub firmę doradczą, którzy takie opracowanie przygotują. Następnie firma będzie mogła odzyskać część pieniędzy wydanych na zakup takiej usługi (refundacja części wydatków). To jednak tylko początek. Dysponując bowiem takim dokumentem (który nie może być sporządzony dawniej niż rok temu) przedsiębiorca ma prawo startować w konkursie o przyznanie dotacji na przeprowadzenie działań służących zaistnieniu na rynku zagranicznym. O jakie działania chodzi?

Ekspansja

Aby skutecznie wejść na rynek zagraniczny trzeba mieć dobry produkt, możliwość jego pokazania, a czasem także zalegalizowania jego sprzedaży (certyfikaty, spełnienie norm itp.), a także jego wypromowania. I właśnie dlatego, korzystając z dotacji przedsiębiorca może np. uczestniczyć w targach międzynarodowych w charakterze wystawcy, przygotować katalogi, broszury i inne materiały promocyjne, uzyskać certyfikaty wymagane na zagranicznych rynkach, korzystać z usług polegających na wyborze potencjalnych partnerów handlowych, a także uczestniczyć w misjach gospodarczych oraz korzystać z doradztwa w zakresie opracowania strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i w ogóle działalności eksportowej. Wspomniana nowelizacja, której reguły będą obowiązywać od najbliższego konkursu także w tym zakresie przynosi istotne zmiany. Między innymi przedsiębiorcy będą mogli wystawiać się na międzynarodowych targach, które odbywają się w Polsce. Do tej pory takiej sposobności nie było. Na targi trzeba było jechać za granicę. Jeżeli więc takie targi w Polsce będą miały charakter międzynarodowy, to koszt wynajęcia powierzchni wystawienniczej i budowy stoiska będzie mógł być ujęty w budżecie całego projektu ekspansji. Ponadto przedsiębiorca może zorganizować misję przyjazdową dla potencjalnych kontrahentów. To kolejne novum zakładane w nowelizacji. Oznacza to, że przedsiębiorca może zaprosić do kraju (do swojej siedziby) przedstawicieli zagranicznej firmy, zapewnić im nocleg, przejazdy, a także pokryć opłaty związane z uzyskaniem wizy (jeżeli byłoby to konieczne) lub ubezpieczeniem. I wreszcie część dotacji wolno przeznaczyć na pokrycie kosztów związanych z działalnością przedstawicieli firmy w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy na rynkach docelowych wskazanych w planie rozwoju eksportu przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy.

Finansowanie

I wreszcie ostatnia istotna zmiana w zasadach funkcjonowania programu wiąże się z finansami. Do tej pory maksymalna wartość dotacji wynosiła 200 tys. zł. Przy tym mogła ona finansować 50 proc. kosztów (kwalifikowanych) projektu. Jeżeli więc przedsiębiorca wynajmował stoisko na międzynarodowych targach, mógł oczekiwać refundacji połowy wydatków. Teraz, zgodnie z nowelą, maksymalny poziom dofinansowania to 400 tys. zł, a tzw. intensywność wsparcia ma wynosić 75 proc. Informacje na temat działania „Paszport do eksportu" można znaleźć na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl).

podstawa prawna: Zasady udzielania wsparcia reguluje rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu „Innowacyjna gospodarka" (DzU z 2012r. poz. 438)

Dokąd wysyłamy najwięcej

Polskie firmy najwięcej eksportują do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Francji, Rosji, Włoch, Holandii, na Ukrainę, do Szwecji oraz na Słowację.

Przykładowe koszty kwalifikowane

Korzystając z dotacji na udział w międzynarodowych targach, firma ma prawo sfinansować koszt: