Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny 6 marca 2013 r. (II GSK 2224/11).

Droga do wydania orzeczenia

Przedsiębiorcy, działający razem na podstawie umowy spółki cywilnej, prowadzili restaurację w budynku sanatorium. W restauracji prowadzono sprzedaż alkoholu, w tym alkoholu powyżej 18 proc., na podstawie zezwolenia burmistrza. Ze względu na przypadki zakłócania ciszy nocnej w sanatorium przez gości lokalu, zwrócono się do burmistrza z wnioskiem o natychmiastowe cofnięcie koncesji na sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 18 proc. Burmistrz odmówił.

Na decyzję burmistrza wniesiono odwołanie do SKO. Kolegium stwierdziło, że przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej: ustawa) nakładają na burmistrza obowiązek cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w przypadku naruszenia przepisów tej ustawy. Organ stwierdził że sprzedaż napojów alkoholowych na terenie ośrodka mającego na celu leczenie, rehabilitację oraz wypoczynek – jakim jest sanatorium, stanowi naruszenie ustawy.

Przedsiębiorcy prowadzący lokal nie zgodzili się z decyzją SKO. W skardze do WSA wnieśli o jej uchylenie. Sąd skargę oddalił, powołując się na obligatoryjne cofnięcie zezwolenia ze względu na naruszenie przepisów ustawy.

Na orzeczenie WSA wniesiono skargę kasacyjną, która została oddalona.

Reklama
Reklama

Trochę analizy

Zgodnie z przepisami ustawy napoje alkoholowe można sprzedawać na podstawie zezwolenia wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Zezwolenie to musi zostać cofnięte w przypadku nieprzestrzegania określonych zasad sprzedaży, w szczególności w przypadku naruszenia zakazu sprzedaż napojów zawierających więcej niż 18 proc. alkoholu w ośrodkach szkoleniowych lub domach wypoczynkowych.

Przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi cechują się wysokim rygoryzmem i nie pozwalają na swobodę przy cofaniu zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Nawet pojedyncze naruszenie zasad sprzedaży określonych w ustawie obliguje organ do cofnięcia wydanego zezwolenia (II GSK 160/06).

W związku z tym uznanie, że placówka (sanatorium), poza swoimi podstawowymi funkcjami świadczy również usługi szkoleniowe i wypoczynkowe skutkuje obowiązkiem cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu, przedsiębiorcy, który prowadzi sprzedaż alkoholu powyżej 18 proc. na jej terenie.

NSA uznał, że sanatorium poza świadczeniami zdrowotnymi oferuje pobyty rekreacyjno-wypoczynkowe, wczasy rehabilitacyjno-profilaktyczne, organizuje konferencje i realizuje zadania z zakresu dydaktyki, czyli świadczy usługi szkoleniowe i wypoczynkowe. Dlatego zaistniał obowiązek cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

NSA zauważył, że jeżeli zabrania się sprzedaży i podawania napojów o zawartości alkoholu powyżej 18 proc. w ośrodkach szkoleniowych i domach wypoczynkowych, to tym bardziej powinno być zabronione sprzedawanie, podawanie i spożywanie alkoholu na terenie ośrodków, w których prowadzony jest wymagający ciszy i spokoju proces rehabilitacji i leczenia.

Karol Pieróg prawnik w Kancelarii Prawnej PIERÓG&Partnerzy

Karol Pieróg prawnik w Kancelarii Prawnej PIERÓG&Partnerzy

Komentuje Karol Pieróg, prawnik w Kancelarii Prawnej PIERÓG&Partnerzy

W art. 18 ust. 10 pkt 1 ustawy ustawodawca umieścił zwrot „w szczególności". Z tego względu katalog naruszeń prowadzących do obligatoryjnego cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych nie jest katalogiem zamkniętym.

Należy się zgodzić, że mieszczą się w nim nie tylko sytuacje wskazane w ustawie, ale także do nich podobne, np. sprzedaż napojów alkoholowy w szkołach, czy w zakładach opieki zdrowotnej. Przeciwna interpretacja byłaby sprzeczna nie tylko z logiką prawniczą, ale i z celem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Cel ten został określony przez ustawodawcę w preambule do ustawy oraz w art. 1 ust 1 ustawy, jako ograniczenie spożycia alkoholu oraz utrzymanie życia obywateli w trzeźwości, gdyż stanowi ono niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra Narodu. Orzeczenie NSA stanowi ważną wskazówkę co do możliwości sprzedaży „mocnych" alkoholi na terenie sanatoriów i innych, podobnych obiektów.

Ponadto, NSA wprost wyraził zasadę, że dokonując wykładni przepisów ograniczających spożywanie alkoholu należy każdorazowo uwzględniać cele nakreślone przez ustawodawcę w art. 1 i 2 ustawy, jej preambule oraz wymownym tytule ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.