– Jest wiele polskich firm, bazujących na oryginalnych pomysłach i rozwiązaniach o „światowym" potencjale rynkowym, które wymagają opracowania strategii ekspansji międzynarodowej. To właśnie z myślą o nich stworzyliśmy program Go Global – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Nasz program pozwoli odważnym firmom na dostosowanie swoich produktów do specyficznych wymogów rynków zagranicznych, wzorując się na innowacyjnych przedsięwzięciach tam realizowanych – dodaje dyrektor Centrum. Na czym polega istota programu?
Mianowicie pozwala on uzyskać dofinansowanie kosztów przygotowania strategii wejścia na rynki światowe, dopasowania innowacji do wymagań tego typu rynków oraz rozwoju i weryfikacji strategii w relacjach z potencjalnymi inwestorami. Chodzi więc o realizację zadań polegających na:
- wypracowaniu strategii wejścia na rynki światowe,
- przygotowaniu opracowanych innowacji pod kątem wymagań rynków światowych,
- weryfikacji opracowanej strategii, w szczególności poprzez jej ocenę dokonywaną przez instytucje typu venture capital działające na rynkach światowych.
Innymi słowy każda mikro, mała lub średnia firma rozwijająca produkty z branży wysokich i średnio-wysokich technologii może np. skorzystać z usług doradczych wykorzystując do tego przyznaną dotację. O ile bowiem przedsiębiorcy mogą mieć wiedzę na temat swoich produktów i rodzimego rynku, to takiej wiedzy może im brakować w stosunku do rynków zagranicznych i tego, w jaki sposób należałoby zmienić lub udoskonalić produkt, aby na takich rynkach odniósł sukces.
Co istotne, dotacja może finansować nawet 90 proc. kosztów takiego projektu, co automatycznie oznacza, że sam przedsiębiorca musi wyłożyć tylko 10 proc. środków własnych. Przy tym maksymalna wartość dofinansowania wynosi 200 tys. zł. Termin zakończenia naboru w drugiej edycji upływa w dniu 25 czerwca. Szczegółowe informacje o programie Go Global można znaleźć na stronie NCBiR.