Stawianie na długofalowy rozwój, budowanie wizerunku przedsiębiorstwa i jego zdolności konkurencyjnej, nie może wiązać się wyłącznie z twardymi inwestycjami. Innymi słowy nie wystarczą inwestycje w nowe maszyny, technologie lub rozbudowę hal produkcyjnych. Coraz częściej, aby utrzymać się na rynku, a przede wszystkim utrzymać reputację i dobry wizerunek, trzeba dbać o poprawne relacje z klientami, kontrahentami i całym lokalnym otoczeniem.

W erze portali społecznościowych i jednocześnie anonimowości, jaką daje sieć, firmy są narażone na ataki niezadowolonych klientów lub mieszkańców danego obszaru. A informacje w sieci szybko się rozchodzą i naprawdę potrafią napsuć krwi specjalistom od public relations. Z globalnego rynku można podać przykład firmy Apple, która musiała przepraszać chińskich klientów za stosowanie wobec nich innych standardów obsługi i zasad udzielania gwarancji, niż w stosunku do konsumentów z innych rynków.

Z polskiego rynku to przykład komentarzy i opinii, jakie pojawiły się wśród (niezadowolonych) klientów pewnej platformy telewizyjnej (na marginesie sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). To wszystko pokazuje, że firma musi zachować czujność i dbać o swój dobry wizerunek. A w tym powinno pomóc wprowadzenie jasnych i precyzyjnych kryteriów przekładających się na stosowanie zasad tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu. Co istotne, przedsiębiorcy z sektora MSP mają teraz okazję, aby sięgnąć po bezzwrotne dotacje na przeprowadzenie odpowiednich działań.

Czym jest CSR

Co to jest społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli z języka angielskiego CSR Corporate Social Responsibility? Najprościej można powiedzieć, że to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe oraz relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Ale także z klientami, kontrahentami i wreszcie lokalnymi społecznościami.

Dlatego bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

ISO 26000 do wykorzystania

28 października 2010 r. Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO) po ponad 5 latach pracy w gronie ekspertów z 99 krajów opublikowała normę ISO 26000. Ma ona za zadanie uporządkować wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. I chociaż ISO 26000 nie ma formy certyfikacji, to stanowi dobry, praktyczny przewodnik po zasadach odpowiedzialnego biznesu. Zawiera wskazówki dla organizacji każdego typu (nie tylko dla przedsiębiorstw), bez względu na ich wielkość czy lokalizację. Norma ISO 26000 wyróżnia następujące obszary społecznej odpowiedzialności biznesu:

- ład organizacyjny,

Społeczna odpowiedzialność to zobowiązanie organizacji do włączania aspektów społecznych w proces podejmowania decyzji

- prawa człowieka,

- stosunki pracy,

- środowisko,

- sprawiedliwe praktyki rynkowe,

- relacje z konsumentami,

- zaangażowanie społeczne.

Konkurs dla firm, które chcą wprowadzić u siebie zasady CSR, organizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. A wszystko za sprawą realizacji projektu „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)", dla którego finansowanie zapewnia Szwajcarsko-Polski Programu Współpracy. O wsparcie mają prawo ubiegać się mikro-, mali lub średni przedsiębiorcy, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

- posiadają siedzibę ma terenie Polskie (w przypadku przedsiębiorcy osoby fizycznej – miejsce zamieszkania),

- rozpoczęli wykonywanie działalności gospodarczej co najmniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia,

- złożą tylko jeden wniosek w trakcie prowadzonego naboru aplikacji,

- nie otrzymali wcześniej wsparcia na wdrożenie CSR.

Wsparcie na wdrożenie CSR udzielane jest na realizację projektu, którego zakres obejmuje co najmniej jeden z przedstawionych poniżej obszarów:

- środowisko naturalne,

- relacje z personelem przedsiębiorstwa,

- zaangażowanie społeczne.

Lokalne partnerstwo

Obszary wskazane powyżej, w które może zaangażować się firma realizująca dotowany projekty, w sposób szczegółowy zostały opisane w specjalnych wytycznych przygotowanych przez PARP na potrzeby konkursu. Przykładowo dla obszaru środowiska naturalnego mogą to być przedsięwzięcia służące zwiększeniu efektywności materiałowej i energetycznej towaru lub usługi poprzez zmniejszenie zużycia materiałów i surowców, redukcję odpadów.

Pasują tu także działania w zakresie ekoproduktu, które zminimalizują wpływ procesu produkcji, transportu, magazynowania, pakowania, sprzedaży i konsumpcji towarów i usług na środowisko. Z kolei przykłady projektów z zakresu zaangażowania społecznego prezentuje ramka obok.

Rzecz o finansach

Wartość środków zarezerwowanych dla MSP w tym konkursu wynosi 5,8 mln zł, przy czym na każde z 16 województw przypada po 365,5 tys. zł. Samo wsparcie dla konkretnej firmy stanowi tzw. pomoc de minimis. A jej maksymalna wysokość to 100 tys. zł, przy czym dotacja może finansować do 70 proc. tzw. wydatków kwalifikowanych. Nabór wniosków będzie prowadzony do 20 maja.

Szczegółowe informacje o konkursie znajdują się na stronie www.parp.gov.pl. Tam także można znaleźć wspomniane wytyczne oraz wzór wniosku, instrukcję jego sporządzenia, a także wzór umowy o dofinansowanie.

Zaangażowanie w lokalne sprawy

Zaangażowanie społeczne to jeden z obszarów, w którym mają prawo poruszać się przedsiębiorcy, realizujący projekty społecznej odpowiedzialności biznesu. Przykładowo może to dotyczyć zaangażowania w dobrowolne działania i partnerstwa lokalne, takie jak:

- opracowanie raportu odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa ukazującego działania i słabości przedsiębiorstwa oraz plany we wszystkich obszarach CSR zdefiniowanych w ISO 26000,

- zaangażowanie w dobrowolne działania, partnerstwa i lokalne inicjatywy z organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi (szkoły, przedszkola, biblioteki, domy kultury itp.), władzami samorządowymi, innymi przedsiębiorstwami. Budowanie i formalizowanie dialogu, współpracy, opracowanie narzędzi komunikacyjnych,

- wspieranie rozwoju społeczności lokalnej poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Wizyty studyjne w fabryce, programy edukacyjne/stażowe, lekcje prezentujące wybrane aspekty biznesu w lokalnych szkołach, działania angażujące społeczność lokalną przyczyniające się do lepszego zrozumienia przedsiębiorstwa i jego dziedziny działania,

- upowszechnianie idei CSR w otoczeniu biznesowym poprzez opracowanie i promocję np. branżowych standardów odpowiedzialności, branżowych kodeksów etycznych, lokalnych porozumień na rzecz zrównoważonego rozwoju, zachęcanie jak największej liczby partnerów biznesowych i społecznych do wspólnego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju,

- przystąpienie do inicjatyw regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych w obszarze CSR ( Global Compact, Fair Trade itp.),

- pomoc w zachowaniu lokalnego środowiska i dziedzictwa kulturowego (wsparcie organizacyjne władz lokalnych i organizacji pozarządowych).

Podstawa prawna:

rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (DzU z 2006r. nr 226, poz. 1651 ze zm.)