Ustawodawca uregulował zagadnienia rozsyłania informacji handlowych drogą elektroniczną w kilku aktach prawnych. W zależności od ustawy, przepisy przewidują kilka rodzajów konsekwencji, z jakimi spotkać się może usługodawca rozsyłający niezamówione informacje handlowe. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną uznaje rozsyłanie niezamówionych informacji handlowych zarówno za wykroczenie i zgodnie z art. 24, wiąże się to z możliwością zasądzenia przez sąd kary grzywny, ale także za czyn nieuczciwej konkurencji, za który zgodnie z art. 18 ustawy z 16 lutego 2007 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji grozi odpowiedzialność cywilna.
Co więcej, rozsyłanie niezamówionych informacji handlowych może być również w pewnych okolicznościach uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów jako nieuczciwa praktyka rynkowa w myśl ustawy z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Planując działalność usługową za pomocą poczty elektronicznej, należy mieć również na uwadze przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Trzeba ponadto pamiętać, że rozsyłanie informacji handlowych podlega również ogólnym przepisom dotyczącym przeciwdziałaniu nieuczciwej reklamie oraz przeciwdziałaniu wprowadzania konsumentów w błąd.
W przypadku gdy naruszane są prawa usługobiorcy niebędącego przedsiębiorcą, interwencję może wszcząć również UOKiK. Postępowanie wszczęte przez prezesa UOKiK może się wiązać z najbardziej dotkliwą sankcją, z jaką może się spotkać przedsiębiorca rozsyłający niezamówione informacje handlowe.
Występując w obronie zbiorowych interesów konsumentów naruszanych rozsyłaniem niezamówionych informacji handlowych, prezes UOKiK ma możliwość wszczęcia postępowania, w toku którego może na przedsiębiorcę nałożyć karę w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.