Każda firma musi być zarejestrowana oraz posiadać nie tylko nazwę, ale także własną siedzibę. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku przedsiębiorca ma obowiązek zakupu czy wybudowania własnego lokalu albo jego wynajęcie czy wydzierżawienie. Gdy działalność gospodarcza prowadzona jest w mniejszym zakresie i wykonywana jednoosobowo, prace mogą być wykonywane w prywatnym mieszkaniu przedsiębiorcy.

Przykładowo do prowadzenia rozliczeń księgowych, tłumaczenia tekstów z języków obcych, wykonywania poprawek krawieckich czy naprawienia zegarków często wystarczy wygospodarowanie jednego pomieszczenia we własnym mieszkaniu czy domu. W takiej sytuacji prywatne mieszkanie czy dom staną się także siedzibą firmy.

Jak pokazują badania przeprowadzone wśród przedsiębiorców przez Tax Care, z możliwości prowadzenia biznesu w prywatnym mieszkaniu czy domu w Polsce korzysta aż ponad 1/3 przedsiębiorców. Jest to korzystne nie tylko z tego względu, że w istotny sposób obniża koszty funkcjonowania firmy, ale także umożliwia podatnikowi zaliczenie do kosztów podatkowych części wydatków związanych z utrzymaniem takiego mieszkania. Jeżeli podatnik azajmuje tylko część mieszkania na cele firmowe, wydatki związane z utrzymaniem takiego mieszkania rozlicza się proporcjonalnie w stosunku do wydzielonej pod działalność gospodarczą części.

Na udokumentowanie wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie w części przypadającej na działalność gospodarczą podatnik może sporządzić dowód wewnętrzny. Podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele.

W najtrudniejszej sytuacji są osoby, które chciałyby rozpocząć prowadzenie własnego biznesu, jednak nie stać ich na wynajęcie czy wydzierżawienie lokalu, a nie mają własnego mieszkania czy domu i nie mają zdolności kredytowej, aby dokonać zakupu. Nie oznacza to jednak, że nie mają oni szans na rozpoczęcie własnego biznesu.

Jeżeli bowiem uda im się znaleźć jakąś osobę, np. członka rodziny, która zgodzi się na bezpłatne użyczenie swojego mieszkania na ten cel, to będą w nim mogli zarejestrować swoją firmę. Do zarejestrowania firmy pod danym adresem nie jest bowiem konieczne, aby przedsiębiorca był właścicielem, najemcą czy dzierżawcą pomieszczenia.

Taka forma pozyskiwania lokalu pod prowadzoną działalność gospodarczą jest najmniej popularna wśród przedsiębiorców, głównie z tego względu, że bardzo trudno jest znaleźć kogoś, kto bezpłatnie użyczy nam swoje pomieszczenia. Ponadto takie rozwiązanie jest mało opłacalne podatkowo.

W kosztach przedsiębiorca rozliczy jedynie wydatki na media, jeśli są one przez niego ponoszone. Dla celów podatkowych i dowodowych warto więc zawrzeć pisemną umowę użyczenia, w której określone będą koszty, jakie powinien pokrywać biorący w używanie.