Ruszył ostatni w tym roku nabór wniosków o dotacje dla przedsiębiorców, którzy chcieliby rozwijać działalność eksportową. Granty mają im ułatwić wejście na obce rynki poprzez dofinansowanie takich działań, jak:

- rozpoznanie zagranicznego rynku,

- pokazanie na nim produktu lub usługi, poprzez udział w targach lub misjach gospodarczych,

- uzyskanie niezbędnych dokumentów i certyfikatów,

- przygotowanie kampanii promocyjnych,

- zakup analiz dotyczących kraju docelowego lub potencjalnych partnerów,

- opracowanie koncepcji finansowania działalności eksportowej.

108 mln zł. To jest kwota jaka została zarezerwowana na konkurs

Wszystko to ma sprawić, że przedsiębiorcy będzie łatwiej podjąć decyzję, co do wyboru rynku docelowego i ewentualnego partnera handlowego. Nie będzie bowiem zmuszony do samodzielnego ponoszenia wszystkich kosztów związanych z ekspansją międzynarodową.

A to w znaczący sposób przyczynia się do obniżenia ryzyka związanego z taką działalnością. Ponieważ na łamach „Prawa i Praktyki" pisaliśmy już o tym wsparciu, kryjącym się pod nazwą „Paszport do eksportu", przy okazji poprzednich konkursów (naborów wniosków), przypomnijmy tylko najważniejsze jego zasady.

Dla początkujących

„Paszport do eksportu", czyli tzw. działanie 6.1 programu „Innowacyjna gospodarka" jest skierowany do początkujących eksporterów. Po dotacje mogą zatem sięgnąć tylko te firmy, które do tej pory w ogóle nie angażowały się w działalność eksportową lub wprawdzie robiły to, ale na niewielką skalę.

Ta niewielka skala, w myśl przepisów, oznacza, że przedsiębiorca w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożył wniosek o udzielenie wsparcia, posiadał udział eksportu, rozumiany zarówno jako sprzedaż na jednolity rynek europejski, jak również do państw spoza tego rynku, w całkowitej sprzedaży nie większy niż 30 proc.

Ponadto firma ubiegająca się o pomoc musi dysponować planem rozwoju eksportu sporządzonym nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia. Chodzi tu o dokument przygotowany przez zewnętrznych ekspertów na zlecenie przedsiębiorcy, który zawiera m.in.:

- analizę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz wskazanie rynków docelowych działalności eksportowej pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy,

- wynika badania wybranych rynków docelowych, w szczególności przez przeprowadzenie analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych i zasad warunkujących dostęp produktu lub usługi przedsiębiorcy do wybranych rynków.

- wskazanie i uzasadnienie wyboru co najmniej dwóch działań, które będą realizowane przez przedsiębiorcę w celu wejścia na wybrane rynki.

I wreszcie należy dodać, że program jest skierowany wyłącznie do firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Pół na pół

Zakup usługi eksperckiej polegającej na przygotowaniu planu rozwoju eksportu to oczywiście tylko początek. Istotą programu „Paszport do eksportu" jest umożliwienie wprowadzenia tego planu w życie. Niemniej jednak na jego przygotowanie firma też może otrzymać dotację w postaci refundacji 80 proc. poniesionych na to nakładów, przy czym nie może to być więcej niż 10 tys. zł.

Natomiast dotacja na wdrożenie planu to maksymalnie 200 tys. zł. W tym przypadku intensywność wsparcia, czyli udział dofinansowania w wydatkach to 50 proc. Innymi słowy decydując się na zaprezentowanie swojego produktu na międzynarodowych targach firma będzie mogła oczekiwać refundacji połowy kosztów poniesionych m.in. na

- wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,

- zakup usług w zakresie obsługi technicznej stoiska,

- zakup usług w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,

- podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowo-wystawienniczej,

- opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu,

- wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną oraz reklamę w mediach targowych,

- zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,

- zakup usług doradczych w zakresie promocji podczas zagranicznych targów i wystaw, określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych.

Oczywiście oprócz udziału w targach i misjach, firma może wykorzystywać inne działania niezbędne do skutecznego zaistnienia na obcym rynku i bezpiecznego przeprowadzenia transakcji międzynarodowej (patrz ramka).

Wnioski do Agencji

Wnioski o dofinansowanie należy składać poprzez ich rejestrację w specjalnym generatorze wniosków dostępnym na stronie www.parp.gov.pl. Firmy mają na to czas do 16 listopada 2012 r.

Następnie należy potwierdzić prawidłowość danych zawartych w takiej elektronicznej wersji zgodnie z zapisami regulaminu przeprowadzenia konkursu. Także ten dokument, jak i pozostałe ważne opracowania (np. kryteria wyboru projektów) można pobrać z podanej wyżej strony internetowej.