Należy pamiętać, że jeżeli dłużnik wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, powinien dodatkowo dołączyć do wniosku:

- propozycje układowe wraz z propozycjami finansowania wykonania układu;

- rachunek przepływów pieniężnych za ostatnie dwanaście miesięcy, jeżeli obowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego rachunku.

Skąd pieniądze

Propozycje finansowania wykonania układu powinny wskazywać, czy środki pieniężne będą pochodzić z działalności przedsiębiorstwa dłużnika czy ze źródeł zewnętrznych, jak np. kredyt bankowy. W związku z tym celowe jest przedstawienie projekcji przepływów finansowych.

Zgodnie z puin propozycje restrukturyzacji zobowiązań upadłego mogą obejmować w szczególności:

- odroczenie wykonania zobowiązań;

- rozłożenie spłaty długów na raty;

- zmniejszenie sumy długów;

- konwersję wierzytelności na udziały lub akcje;

- zmianę, zamianę lub uchylenie prawa zabezpieczającego określoną wierzytelność.

Propozycje układowe mogą wskazywać jeden lub więcej sposobów restrukturyzacji.

Likwidacja majątku upadłego

Układ może przewidywać również zaspokojenie wierzycieli poprzez likwidację majątku upadłego (układ likwidacyjny). Likwidacja przeprowadzana jest według przepisów ustawy o likwidacji masy upadłości, chyba że układ przewiduje przejęcie majątku upadłego przez wierzycieli lub inny sposób likwidacji.

Jeżeli układ przewiduje likwidację majątku upadłego według przepisów ustawy, likwidację przeprowadza osoba wyznaczona w układzie, w trybie określonym w jego treści. Likwidacja nie narusza praw oraz skutków ujawnienia praw i roszczeń osobistych, ciążących na składnikach majątku upadłego.

Warto pamiętać, że gdy dłużnik nie może dołączyć dokumentów do wniosku, powinien podać przyczynę i ją uprawdopodobnić, wówczas niedołączenie wymienionych dokumentów nie jest traktowane jako brak formalny i nie stanowi przeszkody w nadaniu sprawie biegu.

Ewelina Orlińska-Kiedroń prawnik z Kancelarii Radcy Prawnego Joanny Szanser -Smagacz w Krakowie

Ewelina Orlińska-Kiedroń prawnik z Kancelarii Radcy Prawnego Joanny Szanser -Smagacz w Krakowie

Komentuje Ewelina Orlińska-Kiedroń, prawnik z Kancelarii Radcy Prawnego Joanny Szanser -Smagacz w Krakowie

Dłużnicy zamierzający złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, powinni pamiętać, że pismo takie spowoduje wszczęcie postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości, jeżeli po pierwsze zostanie złożone przez uprawiony do tego podmiot, trafi do właściwego sądu, będzie spełniać wymogi formalne określone w Prawie upadłościowym i naprawczym oraz Kodeksie postępowania cywilnego oraz zostanie należycie opłacone.

Przypomnę na koniec, że wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości zarówno układowej, jak i likwidacyjnej dłużnik jest obowiązany złożyć oświadczenie na piśmie co do prawdziwości danych zawartych we wniosku. Warto mieć na uwadze, iż oświadczenie to nie może być złożone przez pełnomocnika. Jeżeli oświadczenie nie jest zgodne z prawdą, dłużnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną na skutek podania nieprawdziwych danych we wniosku o ogłoszenie upadłości.

Niedołączenie oświadczenia o prawdziwości danych powoduje zwrot wniosku bez wzywania do jego uzupełnienia. Jest to więc surowsza sankcja w stosunku do niedołączenia innego załącznika.

Dodatkowo należy pamiętać, żeby wniosek opłacić. Aktualnie opłata ta wynosi 1000 zł.