29 lipca rozpoczął się kolejny w 2012 r. ogólnopolski nabór wniosków w programie „Innowacyjna gospodarka”. Dotyczy on tzw. działania 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”. Jego celem jest wspomaganie nowo powstałych firm, rozwijających swoją działalność.
Jednak w tym przypadku nie chodzi o jakąkolwiek działalność, lecz o taką, która prowadzona jest przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań elektronicznych, pozwalających w sposób automatyczny świadczyć usługi elektroniczne dla różnych grup odbiorców. Mogą być one realizowane np. za pośrednictwem komputerów z dostępem do Internetu lub innych urządzeń mobilnych bądź stacjonarnych podłączonych do sieci.
Usługa musi być nowoczesna, najlepiej nieznana na polskim rynku, trafiać w rozpoznane potrzeby użytkowników takich urządzeń i przede wszystkim przynosić bezpośrednie korzyści firmie, która je oferuje. Przedstawiając projekt nowego e-biznesu, przedsiębiorca musi bowiem wykazać, że będzie to działalność opłacalna pod względem finansowym i że właśnie sama e-usługa pozwoli na siebie zarobić.
Takie elementy, jak np. wpływy z reklam, od sponsorów powinny być tylko ewentualnym uzupełnieniem finansowej części założeń projektu i jego biznesplanu. Dla małych przedsiębiorstw z obszaru całej Polski zarezerwowano na wsparcie ponad 139 mln zł. Innymi słowy o taką łączną kwotę przedsiębiorcy mogą się ubiegać.
To dużo, zakładając, że maksymalne dofinansowanie to 560 tys. zł. (przy dofinansowaniu na poziomie 80 proc. tzw. kwalifikowanych kosztów projektu) lub 490 tys. zł (przy standardowym dofinansowaniu na poziomie 70 proc.).
Liczy się automatyzm
Zasady przyznawania firmom pomocy na tego rodzaju inwestycje reguluje rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach programu IG (DzU z 2008r. nr 153, poz. 956 ze zm.).
Zgodnie z tymi przepisami przez e-usługę (§3 ust. 1 pkt 3) należy rozumieć usługę świadczoną w sposób zautomatyzowany przy użyciu technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.
Tak brzmi definicja, z której wynika, że usługa opierająca się na odpowiednim oprogramowaniu jest dostępna dla wskazanej lub nieograniczonej grupy odbiorców, którzy mogą z niej korzystać w dowolnym momencie. W szczególności dostęp do usługi i jej funkcjonalność nie może być uzależnione od bieżącej aktywności usługodawcy.
E-usługa musi charakteryzować się bowiem pełnym automatyzmem. Przy tym może być ona skierowana do konsumentów (osób fizycznych), jak i przedsiębiorców i wkraczać właściwie we wszelkie sfery życia (dom, biuro, aranżacja wnętrz, finanse, sztuka, kultura, rozrywka, hobby, sport, turystyka, podróże, zdrowie, medycyna, uroda, itd.).
Nie wszystko z
ł
oto...
Bardzo ważne jest także to, aby zapoznać się z wykazem tych usług, które zgodnie z powyższą definicją mogłyby zostać uznane za e-usługę, jednak na potrzeby działania 8.1 ze wsparcia zostały wykluczone. Ich lista znajduje się w przywołanym przepisie, a mowa jest tam np. o usługach:
- nadawczych radiowych i telewizyjnych,
- telekomunikacyjnych,
- świadczonych przez prawników albo doradców finansowych, którzy udzielają swoim klientom porad za pomocą poczty elektronicznej,
- edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (czyli przez zdalne połączenie),
- tzw. hurtowania danych offline,
- udostępniania Internetu i stron WWW,
- telefonicznych świadczonych przez Internet.
Dlatego własny pomysł na e-biznes w pierwszej kolejności należy skonfrontować z treścią tego paragrafu. Wprawdzie pomysł ten może opierać się na e-usłudze i nawet mieć szanse powodzenia, ale dofinansowania na niego nie uda się zdobyć, ponieważ będzie to jedna z usług wykluczonych.
Opracuj cyfrowy produkt
Sam pomysł świadczenia e-usługi musi zostać wprowadzony w życie. To zwykle będzie wymagało opracowania lub nabycia odpowiednich programów (produktów cyfrowych).
Dlatego też omawiane wsparcie na działalność gospodarczą w dziedzinie gospodarki elektronicznej może być udzielone na realizację projektu polegającego na świadczeniu co najmniej jednej e-usługi, ale, co istotne, projekt ten może obejmować także wytworzenie produktów cyfrowych koniecznych do świadczenia takiej usługi. Wytworzenia takiego produktu nie należy utożsamiać z jego samodzielnym stworzeniem przez firmę wnioskującą o pomoc.
Równie dobrze, jeżeli w jej gronie nie ma informatyków lub innych osób, które sprostałyby temu zadaniu, produkt cyfrowy może zostać kupiony od innej firmy lub przygotowany przez nią na zlecenie i zgodnie z instrukcjami wnioskodawcy. O możliwości takiej świadczy lista tzw. wydatków kwalifikowanych, czyli tych, które są najważniejsze w każdym projekcie finansowanym ze środków unijnych.
To tylko one mogą być bowiem przedmiotem refundacji lub płatności zaliczkowej (wszystkie inne koszty przedsiębiorca finansuje sam w 100 proc.). A zgodnie z przywołanym rozporządzeniem do wydatków takich zalicza się np. te poniesione na:
- zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją usługi,
- zakup analiz przygotowawczych, usług translacyjnych i innych usług eksperckich,
- promocję wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym działania informujące o korzystaniu z unijnego dofinansowania,
- zakup lub leasing nowych środków trwałych (z wyjątkiem nieruchomości).
Do kosztów kwalifikowanych wolno także zaliczyć wynagrodzenia wraz z obowiązkowymi pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu oraz te poniesione na obowiązkowe pozapłacowe koszty pracy samych przedsiębiorców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą.
M
ł
odzi
przedsi
ę
biorcy
I wreszcie należy doprecyzować, kto może się starać o pomoc. Działanie 8.1 jest bowiem skierowane do grupy mikro- i małych przedsiębiorców, którzy złożą wniosek o udzielenie wsparcia:
- nie później niż przed upływem jednego roku od dnia:
– uzyskania wpisu przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego, licząc od dnia tego wpisu, albo
– rozpoczęcia działalności gospodarczej zgodnie z zaświadczeniem z Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, licząc od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- po upływie jednego roku i nie później niż przed upływem dwóch lat od dnia:
– uzyskania wpisu przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego, licząc od dnia tego wpisu, albo
– rozpoczęcia działalności gospodarczej zgodnie z zaświadczeniem z Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, licząc od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, pod warunkiem że siedziba, a w przypadku osoby fizycznej miejsce zamieszkania przedsiębiorcy znajduje się na terenie jednego z następujących województw: dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego.
Innymi słowy, jeżeli siedziba przedsiębiorcy nie znajduje się w jednym z wymienionych regionów, może on starać się o dotację tylko wtedy, gdy działa na rynku krócej niż rok. W pozostałych przypadkach firma może mieć nieco dłuższą historię, ale nie może działać na rynku dłużej niż dwa lata.
Wysokość wsparcia
Wielkość wsparcia, zgodnego z zasadami tzw. pomocy de minimis, może wynosić do 70 proc. wydatków kwalifikowanych. Jednak w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, który w roku złożenia wniosku o udzielenie wsparcia ma nie więcej niż 27 lat, wielkość wsparcia może wynosić do 80 proc. takich wydatków. Kryterium wieku przedsiębiorcy powinno być spełnione przez każdego wspólnika spółki cywilnej.
Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie z kryteriami formalnymi wartość wydatków kwalifikowanych nie może być niższa niż 20 tys. zł. i nie może przekroczyć 700 tys. zł. Projekty, których budżety nie będą mieściły się w tych limitach, zostaną odrzucone.
Szczegółowe informacje o konkursie, w tym jego regulamin i opis sposobu składania wniosków, znajdują się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: www.parp.gov.pl.
Aplikacje będą przyjmowane do 17 sierpnia.
Wydatki
na patenty
Wśród tzw. wydatków kwalifikowanych znajdują się także te poniesione na zakup (leasing) wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how lub innej nieopatentowanej wiedzy technicznej. Jednak należy pamiętać o tym, że w takim przypadku wartości takie muszą spełniać łącznie następujące warunki:
- zostaną wykorzystane wyłącznie do realizacji celów projektu objętego wsparciem,
- będą podlegały amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
- zostaną kupione od osób trzecich (niepowiązanych z przedsiębiorcą) na warunkach rynkowych.
Zweryfikuj
swój wniosek