Zbiorcze zestawienia danych o odpadach za rok 2011 sporządza się na nowym formularzu - od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje bowiem rozporządzenie ministra środowiska z 8 grudnia 2010 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych o odpadach (DzU z 2010 r nr 249, poz. 1674).
Zanim więc przedsiębiorca wypełni tabelkę powinien dokładnie zapoznać się z objaśnieniami do niej, zwłaszcza, że jest trochę nowości w porównaniu z poprzednim wzorem formularza.
Niestety nadal formularze trzeba wypełnić i przesłać w formie pisemnej, na możliwość ich wypełnienia i przesłania droga internetowa przyjdzie jeszcze poczekać.
W dziale 1 w tabeli A, w której przedsiębiorca podaje swoje dane szczególną uwagę trzeba zwrócić na kod działalności PKD. Zgodnie z objaśnieniami ma on być podany według PKD - 2007, a nie wcześniejszej wersji kodu. Jeśli więc ktoś przepisywał z roku na rok to samo, to powinien wypełniając tegoroczne zestawienie, podać aktualny kod.
Zakłady przetwarzania sprzętu i baterii podają także numer rejestrowy nadany przez GIOŚ.
Podmioty wypełniające nowe formularze muszą też pamiętać, że wypełniają tylko te działy, które go dotyczą.
Na formularzu w tabeli A zaznaczają, które tabelki w których działach wypełnili i podają łączną liczbę załączników.
Warto też odnotować, że formularz podpisuje zarówno osoba go sporządzająca jak i przedsiębiorca, który dodatkowo opatruje sprawozdanie pieczęcią. Może to okazać się czasochłonne w sytuacji, gdy firma zleca wypełnienie sprawozdania specjalistom.
Tabelę B, czyli dane o miejscu prowadzenia działalności trzeba wypełnić osobno dla każdego miejsca jej prowadzenia za wyjątkiem niektórych usług. W dziale 2 kody i rodzaje odpadów podaje się zgodnie z katalogiem odpadów; przy czym te, które nie są niebezpieczne podaje się z dokładnością do jednego miejsca po przecinku, czyli 100 kg, a niebezpieczne - z dokładnością do kilograma, czyli trzech miejsc po przecinku.
Wytwarzający odpady może na tym zakończyć wypełnianie formularzy. Pozostali muszą się zapoznać z kolejnymi tabelkami i wybrać te, które ich dotyczą.
Uwaga!
W poprzednich latach przedsiębiorcy rozliczali się z odpadów dla każdej gminy osobno, a firmy usługowe dla każdego miejsca działalności, teraz niektóre firmy mają mniej pracy przy zestawieniu, bo podają tylko dane dla całego województwa. Celem zestawienia jest bowiem gromadzenie danych w skali całego województwa, a nie dla poszczególnych gmin, z wyłączeniem odbierania odpadów komunalnych uwaźa resort środowiska.
Wybierając takie rozwiązanie ministerstwo kierowało się chęcią uproszczenia posiadaczom odpadów wywiązywania się z obowiązku sprawozdawczego, jakim jest składanie zbiorczych zestawień danych.
Joanna Wilczyńska, ekspert opolskiej firmy Atmoterm SA zajmującej się ochroną środowiska
Szczególnie uważnie powinni przyjrzeć się nowym formularzom przedsiębiorcy zajmujący się usługami u klienta w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw. Nie wpisują oni w tabeli B w dziale 1 adresu miejsca wytworzenia odpadów tak jak pozostałe podmioty; podają tylko swoją siedzibę albo swoje miejsce zamieszkania.
Inaczej też niż inne podmioty wypełniają tę tabelę tylko raz. Ale mogą tak zrobić tylko w przypadku posiadania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami na terenie całego kraju albo konkretnego obszaru (np. województwa). Jednak muszą pamiętać, że sprawozdania sporządzają dla tylu marszałków województw, w ilu prowadzili usługę, w wyniku której powstały odpady. Wynika to wprost z art. 37 ust 3 ustawy o odpadach.