• Zatrudniamy niepełnosprawnego ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Czy chcąc obniżyć wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, aby zmniejszyć wpłatę na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, musimy w orzeczeniu mieć informację, że ta niepełnosprawność wynika z choroby, będącej schorzeniem szczególnym? Czy wystarczy zaświadczenie od lekarza specjalisty, w którym stwierdzi on takie schorzenie szczególne?
Odpowiada Edyta Sieradzka, wiceprezes organizacji Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych:
Wystarczy, że na dodatkowo dostarczonym (oczywiście oprócz orzeczenia o niepełnosprawności, z którego nie wynika schorzenie szczególne) zaświadczeniu od lekarza specjalisty będzie informacja o schorzeniu szczególnym, np. epilepsji. Listę tych schorzeń wymienia rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 18 września 1998 (DzU nr 124, poz. 820).
Do tych uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych zalicza się: chorobę Parkinsona, stwardnienie rozsiane, paraplegię, tetraplegię, hemiplegię, znaczne upośledzenie widzenia (ślepotę) oraz niedowidzenie, głuchotę i głuchoniemotę, nosicielstwo wirusa HIV oraz chorobę AIDS, epilepsję, przewlekłe choroby psychiczne, upośledzenie umysłowe, miastenię.
Przypominam ponadto, że do schorzeń, o których mowa w art. 21 ust. 4 i 7 ustawy z 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm., dalej ustawa o rehabilitacji), tj. szczególnych dotyczących obniżania wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, ustawodawca nie wskazuje sposobu dokumentowania ich wystąpienia.
Z dotychczasowej praktyki potwierdzonej orzecznictwem sądów administracyjnych (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 listopada 2009, III SA/Wa 718/09) wynika, że schorzenia te dokumentuje się orzeczeniami, o których mowa w art. 3, 4a, 5 lub 62 ustawy o rehabilitacji, potwierdzającymi niepełnosprawność w rozumieniu ustawy, innymi orzeczeniami lub zaświadczeniami lekarskimi.
Sytuacja ta nie zmieniła się po 1 stycznia 2011, ponieważ modyfikacje odnoszące się do dokumentowania szczególnych schorzeń dotyczyły tylko art. 26a ust. 1b ustawy o rehabilitacji.
Dwie listy razem
• W miesiącu wypłacimy wynagrodzenie tak jak co miesiąc
do 10 dnia, a potem, według dodatkowej listy, np. 16 wypłacimy niektórym pracownikom premie, które są składnikiem wynagrodzenia brutto przewidzianym w regulaminie wynagradzania przyjętym przez firmę. Czy wypełniając wniosek Wn-D o dofinansowanie wynagrodzeń, możemy połączyć te dwie wypłaty, wykazując wynagrodzenie zasadnicze i premie w jednych kosztach płacy?
Tak. Tylko wniosek Wn-D z załącznikami INF-D-P, w których pracodawca wykazuje w poz. 52 koszty płacy za dany miesiąc, należy wysłać do PFRON dopiero po terminie wypłaty tej dodatkowej listy, czyli np. 17 dnia miesiąca. Można go też wysłać zaraz po wypłacie płacy zasadniczej i dopiero po wypłacie premii zrobić korektę wniosku i tych załączników INF-D-P, gdzie trzeba zmienić koszty płacy, dodając do nich premie ze składkami ZUS.
Ważne, aby wysłać wniosek nie później niż do 20 dnia kolejnego miesiąca. Uczulam jednak, aby w wyliczonych kosztach płacy nie zawierać ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, zasiłków, odpraw, deputatów itd. Te składniki nie mogą stanowić wynagrodzenia brutto.
W związku z tym, że wypłacona premia stanowi część wynagrodzenia brutto i jest oskładkowana oraz jest składnikiem wynagrodzenia przewidzianym w regulaminie wynagradzania przyjętym przez firmę, może zostać doliczona do wynagrodzenia brutto i łącznie od tej kwoty mogą być wyliczone składki ZUS. Tak łącznie wyliczoną kwotę pracodawca wpisze w poz. 52 na INF-D-P.
Refundacja dla zpch
• Czy pracodawca, który uzyska status zakładu pracy chronionej po 1 listopada 2011 i osiągnie wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych co najmniej 50 proc., będzie mógł jeszcze na 2012 r. uzyskać refundację dodatkowych kosztów wynikających z przyjęcia niepełnosprawnych przewidzianych dla zpch?
Tak
. Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i 3
dla pracodawców, którzy:
• mają status zakładu pracy chronionej, termin składania wniosków o refundację na 2012 r. upływa 30 listopada br.,
• uzyskali status zpch po 1 listopada 2011, termin składania wniosków o refundację na 2012 r. upływa 31 stycznia 2012.