Od 16 maja 2020 r. obowiązują przepisy, których celem jest umożliwienie sądom działania w warunkach pandemii. Ustawodawca uczynił regułą przeprowadzanie rozpraw w trybie zdalnym, tj. przy użyciu sprzętu umożliwiającego przeprowadzenie ich na odległość, z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku. Taką zasadę wprowadzono na czas obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz na rok po odwołaniu ostatniego z nich. Przyjęto, że uczestnicy postępowania nie muszą przebywać w budynku sądu. Mogą połączyć się z sądem przez internet, tak samo jak sędziowie i ławnicy. W przypadku członków składu sędziowskiego udział w rozprawie on-line jest jednak możliwy pod warunkiem, że tak zdecyduje prezes sądu, uzasadniając to szczególnymi okolicznościami, oraz że nie dotyczy to posiedzeń, na których ma dojść do zamknięcia rozprawy. Skorzystanie z wideokonferencji wykluczono natomiast w stosunku do przewodniczącego i referenta sprawy.