Zarówno reklamodawcy, jak i właściciele nośników muszą przygotować się do zmiany przepisów dotyczących reklam. Te, które zostały umieszczone na budynkach wielorodzinnych i zasłaniają okna, mogą wisieć tylko do 19 czerwca.
Odsłonięte okna
Kończy się wtedy okres przejściowy, który pozwalał na pozostawienie reklam zasłaniających okna wielorodzinnych domów.
dodaje do dotychczasowych regulacji zapis zakazujący instalowania urządzeń i nośników reklamowych oraz innych niezwiązanych z użytkowaniem budynku lub mieszkania, o ile ograniczają one dzienne oświetlenie mieszkania. Nie znaczy to, że nie może być ich tam w ogóle.
Jeśli nie zasłaniają okien mieszkań, a wiszą na ślepej ścianie czy na klatce schodowej, nie ma na ogół przeszkód, by się tam znalazły nawet po wejściu w życie nowych, ostrzejszych przepisów (chyba że chodzi np. o obiekt zabytkowy) .
Na budynku wielorodzinnym mogą się natomiast znaleźć urządzenia związane z użytkowaniem obiektu lub mieszkania, jak: kraty, żaluzje, rolety, zabudowy balkonów i loggie.
Nie ma też zakazu przesłaniania elewacji budynku płachtami reklamowymi podczas wykonywania prac budowlanych jej dotyczących.
Nie znaczy to, że po zmianie przepisów właściciele domów, spółdzielnie mieszkaniowe czy firmy wynajmujące miejsca pod reklamy nie będą się starać obejść te przepisy. Zwłaszcza że nie są one precyzyjne. Np. nie można ograniczać dziennego oświetlenia mieszkania, ale nie ma nic o zasłanianiu okien nocą.
Wydaje się więc możliwe (co nie znaczy, że zawsze ekonomicznie uzasadnione) np. zwijanie reklam w ciągu dnia, a rozwijanie ich od wieczora do rana. Nie jest też jasne, czy remont elewacji od podwórza pozwala na umieszczenie reklamy na siatce maskującej od frontu. Przepisy nie precyzują, o remont jakiej kon-kretnie elewacji chodzi.
Za zgodą i opłatą
Wizyt w urzędach i zarządach nie uniknie nawet ten przedsiębiorca, który chce umieścić niewielką tablicę reklamową na ogrodzeniu blisko ulicy albo na ścianie domu. Zaniechanie tych czynności może się wiązać z wysokimi karami i koniecznością demontażu obiektu.
Ponieważ przepisy w zakresie instalowania reklam nie są precyzyjne, w różnych miejscowościach, spółdzielniach czy wspólnotach mieszkaniowych sprawy związane z ich zamieszczaniem są różnie traktowane. Dotyczy to zarówno konieczności uzyskiwania zgód, jak i ponoszenia opłat za wywieszenie reklam.
Jeśli przedsiębiorca zamierza zawiesić reklamę na domu, w którym mieszka, to nawet gdy jest członkiem spółdzielni mieszkaniowej czy dysponuje mieszkaniem we wspólnocie, nie może wywiesić tablicy bez ich zgody.
Nie ma przy tym znaczenia, czy robi to na zewnętrznej ścianie własnego mieszkania, lokalu użytkowego należącego do spółdzielni czy na jej gruncie. Zanim przedsiębiorca wywiesi tablicę lub zamieści napis, powinien zawrzeć ze spółdzielnią lub wspólnotą umowę.
Nie zawsze będzie ona odpłatna. Często spółdzielnie nie biorą pieniędzy, gdy na tablicy jest tylko szyld, a nie ewidentna reklama. Również stawki ustalane przez zarządy dróg są często dla szyldów niższe.
Niewiele łatwiejsze może się okazać umieszczenie reklamy na okalającym budynek płocie. Jeśli taki obiekt stoi np. w granicy pasa drogowego, to reklama będzie już w pasie drogowym i trzeba uzgadniać ją z zarządem dróg. Jeżeli nie jest to własne ogrodzenie, to zawieszenie tablicy czy siatki dodatkowo wymaga też uzgodnienia z właścicielem bądź zarządcą obiektu.
Czasem zgłoszenie, czasem pozwolenie
Zamiar ustawienia reklamy w pasie drogowym trzeba też zgłosić w starostwie powiatowym. Wymaga tego prawo budowlane (tekst. jedn. DzU z 2003 r. nr 207, poz. 2016 ze zm.).
Jeżeli w ciągu 30 dni organ nie wniesie sprzeciwu (w drodze decyzji administracyjnej), to inwestor występuje do zarządcy drogi o zgodę na umieszczenie reklamy w pasie drogowym i prowadzenie robót związanych z tym umieszczeniem. Także remont urządzeń reklamowych wymaga zgłoszenia.
Na podobnie mocowane tablice w różnych starostwach wymagane jest najczęściej zgłoszenie budowlane. Ale czasem urząd pozostawia przedsiębiorcy wolną rękę albo przeciwnie, domaga się uzyskania pozwolenia.
Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy banner ma spore rozmiary i wisi np. bezpośrednio nad chodnikiem. Konstrukcje reklamowe na ścianach bywają bowiem bardzo ciężkie i trzeba dokładnie policzyć, czy budynek je utrzyma, zwłaszcza gdy jego stan techniczny nie jest dobry.
Wniosek trzeba złożyć u starosty wraz z oświadczeniem o tytule prawnym do dysponowania gruntem, zazwyczaj prawie własności lub użytkowania wieczystego. Niezbędne są także szkice i rysunki, które określają wygląd i sposób montażu reklamy. Urzędnik może zażądać wystąpienia o pozwolenie budowlane.
Jeśli okaże się, że jest ono niezbędne, zachodu jest znacznie więcej. Jeżeli dla danego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, trzeba wystąpić o warunki zabudowy. To dodatkowo wydłuży proces instalowania tablicy.
Trzeba też zatrudnić projektanta z odpowiednimi uprawnieniami (co inwestor załatwia w urzędzie i co określa zezwolenie).
Co w zezwoleniu
Wydane zezwolenie oprócz danych o zajmującym pas drogowy określa:
- cel zajęcia pasa drogowego,
- powierzchnię reklamy, przy czym w przypadku umieszczenia reklamy po obu stronach tablicy reklamowej powierzchnię reklamy liczy się za każdą stronę osobno,
- okres zajęcia pasa drogowego (powinien być liczony od momentu, kiedy urządzenie zostało umieszczone w pasie drogowym, a więc od momentu zakończenia prac związanych z jego umieszczeniem),
- wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego i sposób jej uiszczenia.
Decyzja zezwalająca na prowadzenie robót w pasie drogowym (np. stawianie nośnika reklamowego) określa:
- cel zajęcia pasa,
- powierzchnię zajmowanego odcinka oraz okres zajęcia,
- sposób zabezpieczenia zajmowanego odcinka pasa drogowego (zgodnie z dokumentami załączonymi do wniosku o wydanie zezwolenia),
- sposób odbioru odcinka pasa drogowego,
- warunki przywrócenia pasa do stanu użyteczności oraz zakres i technologię takich robót,
- warunki usuwania wad technicznych robót w ciągu 24 miesięcy od udostępnienia tego pasa do ruchu.
Koniecznie o pozwolenie budowlane należy wystąpić, jeżeli ustawia się reklamy świetlne i podświetlane, usytuowane poza terenem zabudowanym. Wymagane jest też przy montażu reklam na obiektach zabytkowych, przy czym dodatkowo w tym wypadku trzeba uzyskać zgodę konserwatora zabytków.
Uwaga!
W wielu miastach formę reklamy musi zatwierdzić miejski architekt bądź plastyk.
Czytaj też:
Zobacz serwisy:
» Dobra Firma » Firma » Konkurencja » Reklama, informacja, promocja
Prawo budowlane » Pozwolenie na budowę i użytkowanie