Niektóre z nich wymagają skomplikowanych pomiarów, inne prostego wypełnienia formularzy. Wszystkie sprawozdania i płatności dotyczą roku 2010. Przedstawiamy najważniejsze z nich.
Uwalnianie zanieczyszczeń
- Roczne sprawozdania do krajowego rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń (PRTR) przesyłają duże zakłady przemysłowe, przede wszystkim te wymagające posiadania pozwolenia zintegrowanego.
Robią to na podstawie unijnego rozporządzenia nr 166/ 2006/WE. Dane powinny być zgodne z tymi, na podstawie których firmy rozliczają się z opłat za korzystanie ze środowiska.
– Obowiązek ten obejmuje również młyny węglowe o zdolności produkcyjnej powyżej 1 tony na godzinę, wytwarzanie produktów węglowych i bezdymnego paliwa stałego, górnictwo podziemne i powiązaną z tym działalność, górnictwo odkrywkowe i kamieniołomy o powierzchni objętej rzeczywistą działalnością wydobywczą powyżej 25 ha – wyjaśnia Joanna Wilczyńska z opolskiej firmy Atmoterm SA, zajmującej się ochroną środowiska.
– Nie unikną go również oczyszczalnie ścieków komunalnych powyżej 100 tys. RLM (równoważna liczba mieszkańców), oczyszczalnie ścieków przemysłowych, które obsługują jeden lub więcej rodzajów działalności z załącznika I do rozporządzenia, o wydajności powyżej 10 000 m3 na dobę, zajmujący się chemiczną konserwacją drewna i produktów drewnopochodnych, powyżej 50 m3 na dobę, także intensywną akwakulturą – ponad 1000 t rocznie ryb lub skorupiaków oraz prowadzący instalacje do budowania i malowania lub usuwania farby ze statków ponad 100 m długości.
Sprawozdanie PRTR (wg wzoru z rozporządzenia) przedkłada się w formie dokumentu elektronicznego (formularz sprawozdania jest dostępny przez aplikację ze strony internetowej krajowego rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń).
Jeżeli składający sprawozdanie nie posiada bezpiecznego podpisu elektronicznego, musi dodatkowo przesłać do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska podpisany wydruk sprawozdania.
W sprawozdaniu PRTR należy podać wielkości emisji zanieczyszczeń do powietrza, wody i gleby (również w czasie awarii) i transferów zanieczyszczeń poza zakład w ściekach przekazywanych do oczyszczalni.
Dla danego zanieczyszczenia podaje się te wielkości tylko wtedy, gdy przekraczają progi określone w załączniku II do rozporządzenia nr 166/2006/WE. Natomiast w zakresie transferu odpadów sprawozdanie dotyczy ilości większej niż 2 t na rok odpadów niebezpiecznych lub powyżej 2000 t rocznie odpadów innych niż niebezpieczne przekazanych do unieszkodliwiania i odzysku. Trzeba opisać metody zbierania danych. Można wykorzystywać wyniki pomiarów, obliczenia albo oszacowania. Sposób prowadzenia pomiarów, metody obliczania i szacunki wykonuje się zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej.
Zobacz serwis: Opłaty za spaliny, gazy, ścieki i wodę
Dopłata do demontażu
- Koniec marca to ostateczny termin na składanie wniosków o dopłatę do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Z takiego wsparcia mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący stację demontażu.
Adresatem wniosku jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Złożenie wniosku będzie skuteczne tylko wtedy, gdy przedsiębiorca uzyskał w poprzednim roku wymagane poziomy odzysku i recyklingu, ma aktualne decyzje na prowadzenie stacji demontażu oraz złożył w terminie roczne sprawozdanie.
Za brak sieci
- Daninę za poprzedni rok za brak sieci zbierania pojazdów uiszczają do końca marca przedsiębiorcy wprowadzający na teren kraju niektóre rodzaje pojazdów (generalnie chodzi o auta osobowe), czyli ich producenci i importerzy, jeśli nie podpisali umowy z odpowiednią liczbą stacji demontażu. Robią to na podstawie przepisów o demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU z 2005 r. nr 25, poz. 202 ze zm.).
Pieniądze wpłaca się na właściwy rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zwolnieni z opłaty są ci, których sieć obejmuje powyżej 95 proc. terytorium kraju. Opłatę obniżoną o 75 proc. płaci się, jeśli sieć obejmuje 90 – 95 proc. kraju, a jeśli jest to nie mniej niż 85 proc. powierzchni, to zniżka wynosi 50 proc.
Więcej w serwisie o recyklingu pojazdów
Opakowania i opłata produktowa
- Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach składają roczne sprawozdanie za poprzedni rok o masie opakowań, w których wprowadzili do kraju produkty. Taki sam obowiązek mają wprowadzający oleje smarowe i opony. Podają masę wprowadzonych do kraju produktów.
Przedsiębiorcy informują też o masie odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych lub poużytkowych oraz o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu.
Dane przekazuje się marszałkowi województwa właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, w razie gdy nie ma on siedziby w Polsce, to marszałkowi województwa mazowieckiego. Obowiązek wynika z ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 90, poz. 607 ze zm.).
Uwaga!
Nie muszą składać sprawozdań te firmy, które podpisały umowy z organizacją odzysku. To organizacja rozlicza się w ich imieniu.
- Firmy, które nie osiągnęły wymaganego poziomu odzysku i recyklingu, uiszczają opłatę. Roczne sprawozdanie za poprzedni rok o wysokości należnej opłaty produktowej, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań lub produktów i określeniem odpowiednio ich masy, składają marszałkowi województwa na druku OŚ-OP1. Nie dotyczy to przedsiębiorców, którzy umówili się z organizacją odzysku.
Opłatę produktową trzeba wpłacić na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, a gdy firma nie ma siedziby w kraju, na konto Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Ten obowiązek wynika także z ustawy o opłacie produktowej.
Uwaga!
Opłaty nie wnosi się, jeśli kwota nie przekracza 50 zł.
- Producenci, importerzy i eksporterzy opakowań (także eksporterzy produktów w opakowaniach) składają roczne sprawozdanie o masie opakowań i o przestrzeganiu ograniczeń dotyczących niektórych metali.
Formularz:
– OPAK-1 dotyczy producenta opakowań
– OPAK-2 dotyczy importera opakowań
– OPAK-3 dotyczy eksportera opakowań lub produktów w opakowaniach
Roczne sprawozdanie, podobnie jak poprzednie, składa się marszałkowi województwa. Obowiązki wynikają z ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (DzU z 2001 r. nr 63, poz. 638 ze zm.).
Czytaj więcej w serwisie o opłacie produktowej
Substancje i preparaty
- Eksporterzy i importerzy przekazują informację o wielkości eksportu i importu chemikaliów (w postaci substancji lub zawartych w preparatach lub w wyrobach) w 2010 r. wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 czerwca 2008, dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów.
Obowiązek wynika z wymienionego wyżej unijnego rozporządzenia, a informację przekazuje się inspektorowi ds. substancji i preparatów chemicznych. Wynika to z ustawy o substancjach i preparatach chemicznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 152, poz. 1222 ze zm.).
Zużyty sprzęt
- Do 31 marca przedsiębiorcy płacą za poprzedni rok opłatę produktową z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2005 r. nr 180, poz. 1495 ze zm.). Robią to ci wprowadzający, którzy nie osiągnęli wymaganego poziomu zbierania, odzysku i recyklingu.
Pieniądze przekazuje się na odrębny rachunek Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wzór pozwalający na wyliczenie opłaty znajduje się w rozporządzeniu w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej dla sprzętu (DzU z 2009 r. nr 94, poz. 784).
Uwaga!
Nie wpłaca się opłaty za daną grupę sprzętu, jeśli nie przekracza ona 50 zł.
Zobacz w serwisie: zużyty sprzęt AGD
W TROSCE O KLIMAT
Zanikanie warstwy ozonowej i ocieplanie klimatu to problemy, z którymi walczy zarówno Unia Europejska, jak i Polska. Zmusza to przedsiębiorców do składania kolejnych sprawozdań
- Na podstawie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową (DzU z 2004 r. nr 121, poz. 1263) niektóre firmy przekazują marszałkowi województwa roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za substancje kontrolowane wprowadzone w poprzednim roku pierwszy raz do obrotu na terytorium Polski (chodzi przede wszystkim o tzw. czynniki chłodnicze).
Nie ma znaczenia, czy te substancje zostały np. odzyskane, czy są nowo wyprodukowane. Opłata dotyczy:
– HCFC, z wyjątkiem wykorzystywanych do produkcji innych substancji,
– CFC, z wyjątkiem wykorzystywanych do produkcji leków,
– bromometanu, z wyjątkiem zastosowań kwarantannowych i przedwysyłkowych.
- Beneficjenci dotacji na realizację programu lub projektu realizowanego w ramach Krajowego Systemu Zielonych Inwestycji przedkładają sprawozdanie z monitorowania osiągniętych efektów związanych z redukcją emisji gazów cieplarnianych.
Roczny raport przedkłada się krajowemu operatorowi systemu zielonych inwestycji, którego obowiązki pełni Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Obowiązek wynika z ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (DzU z 2009 r. nr 130, poz. 1070 ze zm.).
- Sprawozdawczości wymaga też Unia Europejska. Wynika to z rozporządzenia w sprawie niektórych fluorowanych gazów cieplarnianych (842/2006/ WE). Informacje składają ci, którzy zajmują się wymienionymi wyżej gazami zwanymi skrótowo f-gazami. Chodzi o:
– heksafluorek siarki (SF6),
– wodorofluorowęglowodory (HFC),
– perfluorowęglowodory (PFC).
Przekazują oni sprawozdanie za poprzedni rok o:
– całkowitej produkcji każdego fluorowanego gazu cieplarnianego (f-gazu) w UE, z określeniem głównych kategorii zastosowań (np. tzw. klimatyzacja ruchoma, chłodnictwo, klimatyzacja, pianki, aerozole, urządzenia elektryczne, produkcja półprzewodników, rozpuszczalniki i ochrona przeciwpożarowa),
– ilości f-gazu wprowadzonego do obrotu w UE,
– ilości f-gazu poddanego recyklingowi, regeneracji lub zniszczeniu.
Sprawozdanie należy przekazać do Komisji UE oraz do Biura Ochrony Warstwy Ozonowej.
Format sprawozdania określa załącznik do rozporządzenia Komisji nr 1493/2007/WE.
W te same miejsca firmy przedkładają sprawozdania o:
– ilości każdego f-gazu przywiezionego lub wprowadzonego do obrotu we Wspólnocie, oddzielnie określając główne kategorie zastosowań;
– ilości pochodzącego z odzysku f-gazu przywiezionego w celu recyklingu, regeneracji lub zniszczenia;
– ilości każdego f-gazu wywiezionego z UE;
– ilości każdego pochodzącego z odzysku f-gazu wywiezionego w celu recyklingu, regeneracji lub zniszczenia.
Te obowiązki spadają na importerów i eksporterów f-gazu w ilościach większych niż tona rocznie.
Czytaj więcej w serwisach:
»
»
» Firma » Ochrona środowiska » Opłata produktowa
» Firma » Ochrona środowiska » Opłaty za spaliny, gazy, ścieki i wodę
» Firma » Ochrona środowiska » Zużyty sprzęt AGD
» Firma » Ochrona środowiska » Recykling pojazdów