Firmom działającym w branży internetowej przybędzie obowiązków po zmianach w [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2002/DU2002Nr144poz1204.asp]ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną[/link]. Ich projekt przygotowało już Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dziś procedury handlu w sieci są wprawdzie utrwalone w praktyce, ale niewystarczająco uregulowane. To może narazić część kupujących na straty. Czas to zmienić.

[i] [b]Zobacz [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/622895]założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną[/link] (pdf; 262 KB)[/b][/i]

Po zmianach firma przesyłająca za pośrednictwem Internetu swoje oferty handlowe (tzn. konkretną propozycję zakupu towaru, a nie jego reklamę) będzie musiała podać dane umożliwiające klientowi szybki kontakt oraz bezpośrednie porozumienie się z nią. Nie wystarczy podanie samego adresu e-mail. Przedsiębiorca będzie musiał podać także swoje imię i nazwisko oraz nazwę i adres firmy. Wskazane będzie również zamieszczenie numeru telefonu.

– Obecnie obowiązujące przepisy nie uwzględniają obowiązku podania danych umożliwiających nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośredniego porozumiewania się – mówi Mariusz Przybyszewski, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji MSWiA.

[b]Oferujący produkty w sieci będzie musiał stosować narzędzia, które pozwolą klientowi zweryfikować zamówienie jeszcze przed zawarciem umowy.[/b] Teraz nie wszystkie firmy dają taką możliwość. Projekt zakłada, że będzie to obowiązkiem wszystkich e-handlowców. Jeżeli więc np. ktoś zechce kupić w sieci materiały budowlane lub ubrania, a przez pomyłkę zamówi za dużo egzemplarzy, to przed ostatecznym potwierdzeniem transakcji zawsze ma mieć możliwość naprawienia swojego błędu.

– Zainteresowany ofertą zawsze dowie się od sprzedającego o etapach składania zamówienia lub zawierania umowy oraz o tym, że przed ostatecznym podjęciem decyzji będzie miał możliwość zweryfikowania i skorygowania podanych danych – wyjaśnia Mariusz Przybyszewski.

Niewykonanie tego obowiązku będzie groziło sprzedającemu w sieci zamknięciem strony WWW.

[ramka][b]Czytaj też:[/b]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/4,601042_Dodatkowa-obrona-przed-zamknieciem-portalu.html]Dodatkowa obrona przed zamknięciem portalu[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/55732,596602-O-czym-musisz-poinformowac-klienta-z-Internetu.html]O czym musisz poinformować klienta z Internetu[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/55732,592845-Kiedy-i-jak-dochodzi-do-zawarcia-kontraktu-w-Internecie-.html]Kiedy i jak dochodzi do zawarcia kontraktu w Internecie [/link] [/ramka]