Ostatnia nowelizacja [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=77DB682D7ED0E04B0D9FF08C6B24020F?id=174502]prawa telekomunikacyjnego[/link] wprowadza art. 43a. Zgodnie z nim przedsiębiorca telekomunikacyjny o znaczącej pozycji rynkowej, na którego nałożone zostały obowiązki regulacyjne zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego, może zaproponować doprecyzowanie i uszczegółowienie warunków wykonywania tych obowiązków. Może też zaproponować wypełnienie innych zobowiązań, które przyczyniają się do skutecznej realizacji nałożonych wcześniej obowiązków, rozwoju konkurencji czy rozwoju i wykorzystania nowoczesnej infrastruktury.
Zapis ten umożliwi usankcjonowanie zeszłorocznego porozumienia, jakie zawarł Urząd Komunikacji Elektronicznej z Telekomunikacją Polską. Dzięki niemu uniknęła ona podziału.
Nowy przepis umożliwi formalne zawarcie planowanego porozumienia UKE z operatorami komórkowymi ustalającego harmonogram obniżania hurtowych stawek za połączenia kierowane do ich sieci w zamian za inwestycje w infrastrukturę telekomunikacyjną.
UKE nie może wykorzystywać tej regulacji jako narzędzia wymuszania na operatorach niekorzystnych dla nich decyzji. Nie umożliwia ona także prowadzenia gry rynkowej pomiędzy operatorami poprzez uzależnienie decyzji administracyjnych od określonych działań. Takie wykorzystanie nowych przepisów mogłoby być nadużyciem prawa. Do decyzji w sprawie zatwierdzenia warunków regulacyjnych stosuje się przepisy o postępowaniu konsultacyjnym i konsolidacyjnym z Komisją Europejską.
[i]Marlena Wach - radca prawny w kancelarii Bird & Bird[/i]
[ramka]więcej na forum prawa telekomunikacyjnego: [link=http://www.rpkom.pl]www.rpkom.pl[/link][/ramka]