W trakcie procesu ubiegania się o pomoc publiczną przedsiębiorcy muszą przekazywać wiele informacji o firmie i jej otoczeniu. Czasem mogą to być dane finansowe, a czasem istotne informacje o planach jej rozwoju.
W tym również takie, które decydują o przewadze konkurencyjnej (np. opisy planowanych do wprowadzenia nowych produktów, usług lub procesów). W szczególności dotyczy to firm ubiegających się o różnego rodzaju granty na innowacyjne inwestycje, niezależnie czy mówimy tutaj o dotacjach współfinansowanych ze środków unijnych czy wyłącznie z budżetu państwa (samorządu).
[srodtytul]Krąg poinformowanych[/srodtytul]
Zasadne w tym kontekście może być pytanie o to, czy dane takie są bezpieczne i podlegają ochronie przez objęcie ich tajemnicą służbową. Wiadomo przecież, że dostęp do tych informacji siłą rzeczy musi mieć wiele osób. Będą to m.in. pracownicy urzędów i instytucji uprawnionych do udzielania pomocy publicznej. Przy tym nie zawsze chodzi o instytucje publiczne. Zdarza się, że kompetencje w zakresie przyjmowania wniosków o pomoc przekazują one wybranym przez siebie podmiotom.
Wnioski o udzielenie wsparcia podlegają weryfikacji. Najpierw oceniane są np. kwestie formalne, czyli to, czy dany podmiot w ogóle ma prawo ubiegać się o wsparcie. Później badanie wniosku ma na celu jego szczegółową ocenę. Często nie dałoby się tego zrobić w prawidłowy sposób, jeżeli firma nie przedstawiłaby w nim wielu istotnych informacji.
Zatem ich ujawnienie jest konieczne. Należy też pamiętać, że różnego rodzaju przepisy wewnętrzne i wytyczne tych instytucji mogą wskazywać, że oceny takie muszą być dokonywane przez różne osoby. Ich krąg zwiększa się dodatkowo np. w razie rozbieżności w ocenie wniosku lub gdy na żądanie przedsiębiorcy podlega on ponownej weryfikacji. To wszystko może budzić wspomniane wcześniej wątpliwości.
Czy firma ma gwarancję, że przekazane przez nią dane będą objęte tajemnicą? Jak wygląda ochrona takich danych?
[srodtytul]Zakaz ujawniania... [/srodtytul]
W świetle przepisów prawa informacje przekazywane w trakcie ubiegania się o pomoc publiczną podlegają ochronie. Kwestie te reguluje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0743CF23527A8B7C06D9A6161B99DB61?id=185281]ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (DzU z 2007 r. nr 59, poz. 404 ze zm.)[/link].
Zgodnie z jej art. 41 ust. 1 pracownicy podmiotów realizujących zadania określone w ustawie są zobowiązani do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa i innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów, o których powzięli wiadomość w związku z toczącymi się postępowaniami lub realizacją innych zadań określonych w ustawie.
Oczywiście nie obejmuje to dosłownie wszystkich informacji. Jak wynika bowiem z ustępu drugiego tego artykułu, wymogów tych nie stosuje się do informacji powszechnie dostępnych. Ponadto ujawniona może być nazwa podmiotu ubiegającego się o pomoc i beneficjenta pomocy, czyli firmy, która już ją uzyskała.
Powszechnie dostępne mogą być również informacje o wielkości i formie udzielonej pomocy oraz jej przeznaczeniu. Dostępne będą także dane o podstawie prawnej jej przyznania, a także podmiotach udzielających pomocy.
[srodtytul]...ale nie wszystkiego[/srodtytul]
Z tego wynika, że firma nie będzie mogła oczekiwać ukrycia, że w ogóle ubiegała się lub uzyskała jakąkolwiek pomoc publiczną. Musi być przygotowana również na ujawnienie kwoty takiej pomocy (dotacji, refundacji, ulgi podatkowej, zwolnienia z podatku itp.).
Ponadto w myśl przepisów nie stanowi naruszenia obowiązku zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa ani innych tajemnic ustawowo chronionych przekazywanie informacji do Komisji Europejskiej w związku z realizacją zadań określonych w prawie unijnym w zakresie pomocy publicznej, przekazywanie sprawozdań o udzielonej pomocy w trybie art. 32 i 32a oraz sprawozdań o zaległościach, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy.
W tych ostatnich przypadkach chodzi m.in. o przesyłanie stosownych sprawozdań do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Ministerstwa Rolnictwa.
[ramka][b]Służbowo niejawne[/b]
Zgodnie z art. 2 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=47993C9D59BC73C9FDE56BDC93335BA5?id=179387]ustawy o ochronie informacji niejawnych (DzU z 2005 r. nr 196, poz. 1631 ze zm.)[/link] tajemnicą służbową jest informacja niejawna niebędąca tajemnicą państwową, uzyskana w związku z czynnościami służbowymi albo wykonywaniem prac zleconych, której nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli albo jednostki organizacyjnej. [/ramka]