[b]Chcę otworzyć sklep internetowy z częściami samochodowymi do jednego wybranego modelu, np. Fiata Punto. W jakim zakresie mogę wykorzystać logotyp i nazwę producenta samochodu na stronie sklepu? Poniżej kilka możliwości w jakich chcę je wykorzystać:
- w adresie strony, np. moto-punto.pl
- zdjęcie samochodu w banerze strony z widocznym logiem marki i modelu samochodu
- logo marki/modelu w prezentacji części samochodowej itp.
Zaznaczam, że nie jestem autoryzowanym sprzedawcą. W jakim zakresie można posłużyć się znanym znakiem towarowym sprzedając części zamienne? [/b]
Zgodnie z definicją zawartą w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7C869881C32FF20C3D7C07F634B5EEDB?id=169951]prawie własności przemysłowej (Dz.U. z 2001 nr 49, poz. 508 ze zm.)[/link] znakiem towarowym/logo może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli nadaje się ono do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorcy. Natomiast nazwą firmy w zależności od formy prawnej jest np. imię i nazwisko lub inne określenie wskazujące na przedmiot działalności (art. 43 [sup]4[/sup] – 43[sup]6[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=90D81F4AA44F74C61A82E1934DA1FB68?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]).
Czytelnik może wykorzystać znak towarowy firmy Fiat (np. zdjęcie samochodu z widoczną marką), jeżeli jest to konieczne, żeby wskazać przeznaczenie sprzedawanego towaru. Możliwość taka wynika z art. 156 prawa własności przemysłowej.
Powinien jednak zachować ostrożność co do użycia nazwy samochodu. Ta może bowiem wprowadzać klienta w błąd. Sklep oferuje części zamienne do samochodów, natomiast nazwy: „moto-punto.pl”, czy np. „fiat punto.pl” sugerują sprzedaż samochodów marki Fiat. Wprowadzanie w błąd, co do tożsamości przedsiębiorstwa poprzez używanie nazwy innej firmy jest niedozwolone (art. 43 [sup]3[/sup] k.c.) i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (art. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=99B7FA5E53536DFD1F8FD738DD194518?id=170546]ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Dz.U. z 1993 r. nr 47, poz. 211 ze zm.[/link]).
Dopuszczalnym oznaczeniem sklepu z częściami samochodowymi jest np. nazwa: "punto-cześci.pl", itd.
[b] [i]Więcej na temat znaków towarowych w serwisie [link=http://www.rp.pl/temat/56464.html] rp.pl » Dobra Firma » Znaki, wzory, patenty [/link][/i] [/b]