W regionalnym programie operacyjnym dla województwa łódzkiego znajduje się działanie o numerze 3.2 „Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw”. Oprócz bezpośredniego wsparcia procesów inwestycyjnych przewiduje ono także dofinansowanie dla firm biorących udział w targach i misjach zagranicznych. I właśnie takim projektom będzie poświęcony najbliższy konkurs. Zgodnie z przyjętym przez zarząd województwa harmonogramem [b]nabór wniosków ma się rozpocząć 27 lipca i potrwać do końca sierpnia. [/b]

[srodtytul]Co dają wyjazdy[/srodtytul]

Dobrze zaplanowany i zorganizowany udział w targach jest powszechnie uważany za jedno z najlepszych działań marketingowych. Z jednej strony samo stoisko jest szansą na prezentację własnych wyrobów, produktów bądź usług. Z drugiej strony to możliwość organizacji serii spotkań z przedstawicielami innych firm, w tym potencjalnymi kontrahentami – kupcami lub podwykonawcami. [b]Firma, której zabraknie na targach, może pozostać niezauważona na rynku. Udane rozmowy biznesowe mogą się przełożyć na nowe kontrakty, a tym samym zwiększenie sprzedaży.[/b] To również perspektywa wejścia na zupełnie nowe rynki. Niemniej ważne może być poznanie poczynań konkurencji. Anonimowo poruszając się po targach, można podpatrzyć, jakie wyroby oni prezentują, w jakim kierunku rozwija się ich działalność, gdzie pojawiają się innowacje. To zatem szansa na analizę własnych możliwości, poznanie mocnych i słabych stron firmy.

[srodtytul]Ile to kosztuje[/srodtytul]

Udział w targach wiąże się oczywiście z wydatkami. Ich wysokość może się wahać od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy zł. Wiele zależy od renomy targów, w których firma będzie uczestniczyć, wielkości stoiska (powierzchni) oraz przewidzianych na nim atrakcji. Opłaty mogą się wiązać z samą rejestracją, wpisem do katalogu wystawców oraz zużyciem energii elektrycznej i wykorzystaniem innych mediów. Do tego dochodzą również koszty osobowe, czyli podróże służbowe pracowników oddelegowanych do udziału w imprezie (przejazd lub przelot, zakwaterowanie, wyżywienie). I tu dobra wiadomość.

[b]Firma, która uzyska dotację unijną, może liczyć na refundację połowy poniesionych wydatków. [/b]Co więcej, katalog tzw. wydatków kwalifikowanych dla tego typu projektów jest niezwykle szeroki. Od tych oczywistych, jak wynajęcie powierzchni wystawowej, poprzez druk materiałów promocyjnych po ich tłumaczenie na obce języki (patrz ramka). Tzw. uszczegółowienie programu regionalnego nie zawiera informacji na temat dopuszczalnej minimalnej lub maksymalnej wartości projektów. Jednak takich danych można się spodziewać w regulaminie konkursu, który może zostać opublikowany wraz z ogłoszeniem o rozpoczęciu naboru wniosków. Przygotowując projekt, trzeba się będzie oczywiście dostosować do takich wymogów. Ponadto należy pamiętać o konieczności spełnienia wszystkich kryteriów formalnych, które decydują o tym, czy wniosek w ogóle ma szansę na dotację. W dalszej kolejności trzeba wpisać się jak najdokładniej w kryteria merytoryczne, które decydują o ilości punktów.

[srodtytul]Co będzie oceniane we wniosku[/srodtytul]

W ramach kryteriów merytorycznych pomysły na udział w misjach i targach będą oceniane m.in. pod kątem:

- [b]wpływu projektu na podniesienie promocji gospodarczej regionu. [/b]Wniosek otrzyma 0 pkt, jeżeli projekt nie będzie wykazywał takiego wpływu, 4 pkt, jeżeli dodatkowym celem projektu będzie promocja gospodarcza regionu oraz 12 pkt, jeżeli promocja gospodarcza regionu będzie głównym celem projektu;

- [b]zasięgu oddziaływania projektu.[/b] W tym przypadku można uzyskać od 0 do 12 pkt. Ocenie będzie podlegać lokalizacja imprezy, w której uczestniczy przedsiębiorstwo, jej charakter (np. branżowe, ogólne), rozpoznawalność, skala (np. pod względem liczby wystawców), renoma oraz powiązanie rodzaju prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności z tematyką misji i targów;

- [b]wpływu projektu na rozwój przedsiębiorstwa.[/b] Również w tym przypadku liczba pkt, jaką może uzyskać wniosek, kształtuje się w przedziale 0 – 12. Punktów nie otrzyma ten projekt, który nie przyczyni się do zwiększenia sprzedaży produktów lub świadczonych usług, 3 pkt zostaną przyznane, w przypadku gdy beneficjent założy zwiększenie takiej sprzedaży o 5 proc. Z kolei 6 pkt uzyska projekt, w którym taki wzrost zostanie założony, ale na poziomie 5 – 10 proc. Komisja konkursowa przyzna 9 pkt dla sprzedaży większej o 10 – 20 proc. I wreszcie maksymalną liczbę punktów, czyli 12, otrzyma projekt, w którym w wyniku jego realizacji uzyskane zostanie zwiększenie sprzedaży towarów lub usług o ponad 20 proc.

[srodtytul]Odpowiedzialny za obsługę [/srodtytul]

Za obsługę funduszy unijnych dla przedsiębiorców (priorytet trzeci programu regionalnego) odpowiada w regionie łódzkim Centrum Obsługi Przedsiębiorcy. Udziela ono informacji w tym zakresie oraz przyjmuje wymaganą dokumentację.[b] Punkt przyjmowania wniosków znajduje się na ul. Roosevelta 15 (90-056 Łódź). Oficjalnego ogłoszenia o naborze wniosków oraz szczegółowych wytycznych dla najbliższego konkursu należy poszukiwać na stronie [link=http://www.cop.lodzkie.pl]www.cop.lodzkie.pl[/link]. [/b]

Wszystkie dokumenty niezbędne do prawidłowego sporządzania aplikacji (m.in. tzw. uszczegółowienie programu, wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków, podręcznik dla beneficjenta, kryteria oceny projektów) można pobrać ze strony [link=http://www.rpo.lodzkie.pl]www.rpo.lodzkie.pl[/link].

[ramka][b]Wydatki kwalifikowane, czyli co można sfinansować[/b]

Koszty związane z udziałem w targach, misjach i imprezach gospodarczych za granicą mogą obejmować:

- wynajęcie powierzchni wystawienniczej,

- zaprojektowanie i budowę stoiska,

- wpis do katalogu targowego oraz opłatę rejestracyjną,

- wstęp na targi lub wystawy,

- obsługę organizacyjną udziału w tych imprezach,

- organizację i obsługę techniczną stoiska,

- transport, ubezpieczenie i odprawę celną eksponatów,

- podróże służbowe przedstawicieli firmy uczestniczących w imprezie (zakwaterowanie, transport),

- promocję integralnie związaną z realizacją projektu, w tym produkcja indywidualnych materiałów promocyjnych (np. przygotowanie i druk materiałów promocyjnych, broszur, katalogów, folderów reklamowych zawierających ofertę handlową, prezentacje multimedialne, filmy instruktażowe, materiały testowe rozdawane w trakcie imprezy wystawienniczej, promocja medialna),

- usługi tłumaczeniowe,

- opracowanie planów rzeczowych i finansowych działań promocyjnych,

- przygotowanie zestawu narzędzi promocyjnych w postaci druków i wydawnictw, reklam i ogłoszeń w mediach, plansz wystawienniczych, programów multimedialnych, programów radiowych i telewizyjnych oraz stron internetowych. [/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=m.koltuniak@rp.pl]m.koltuniak@rp.pl[/mail]