Kiedy wpis do ewidencji działalności gospodarczej wykreślany jest na wniosek, a kiedy z urzędu? Mówią o tym przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Postępowanie o wykreślenie wszczynane jest na podstawie zawiadomienia przedsiębiorcy wpisanego do ewidencji działalności gospodarczej o zaprzestaniu wykonywania działalności. Właściciel firmy składa je w ciągu 14 dni od zakończenia działalności. Postępowanie to kończy się wydaniem decyzji o wykreśleniu.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Do wniosku o wykreślenie musimy dołączyć pisemne zawiadomienie o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.[/ramka]

Wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej można dokonać także online za pośrednictwem interaktywnego formularza internetowego. Pamiętajmy jednak, że w tym wypadku odbioru decyzji przygotowanej na podstawie zgłoszenia przekazanego za pośrednictwem Internetu musimy dokonać osobiście lub przez pełnomocnika wraz z dowodem osobistym.

Wykreślenie z ewidencji nie podlega opłacie. Zapłacić musimy natomiast za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpis, wypis lub kopię – 17 zł opłaty skarbowej. Opłaty od pełnomocnictwa musimy dokonać na rachunek bankowy odpowiedniego urzędu. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze zapłacimy. Zwolnione od opłaty jest pełnomocnictwo udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Organ ewidencyjny wydaje decyzję o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji działalności gospodarczej nie później niż w ciągu 14 dni od złożenia wniosku, a w sprawach wymagających dodatkowych wyjaśnień w ciągu 30 dni od złożenia zawiadomienia. W przypadku wykreślenia wpisu z urzędu – decyzja wydawana jest w terminie 30 dni lub po przeprowadzeniu stosownego postępowania (analogicznie jak dla wznowienia postępowania i stwierdzenia nieważności decyzji).

Stronie niezadowolonej z wydanej decyzji przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołanie należy złożyć w ciągu 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Pamiętajmy, że wniesienie odwołania nie podlega opłacie.

[i]Autorka jest radcą prawnym[/i]

[ramka][b]Decyzja z urzędu[/b]

Wykreślenie wpisu może nastąpić również z urzędu. Będzie tak w razie:

- dokonania przez przedsiębiorcę wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego po przekształceniu spółki cywilnej w spółkę prawa handlowego,

- dokonania wpisu w zakresie działalności nieobjętej przepisami ustawy,

- prawomocnego orzeczenia zakazu wykonywania działalności objętej wpisem,

- zmiany miejsca zamieszkania przedsiębiorcy,

- dokonania wpisu z naruszeniem prawa lub gdy dowody przedstawione w sprawie są fałszywe,

- gdy wpis zawiera dane niezgodne ze stanem rzeczywistym.[/ramka]