Rząd wydał nowe rozporządzenie w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska. Są w nim ryczałtowe stawki dla pojazdów spełniających wysokie normy ekologiczne EURO-4 i EURO-5. Ryczałtowymi stawkami zostały też objęte łodzie i statki (w żegludze śródlądowej) oraz motocykle i motorowery.

Nareszcie też pojawiły się stawki ryczałtowe dla pojazdów wolnobieżnych oraz maszyn i urządzeń napędzanych gazem propan-butan. Ich brak przeszkadzał m.in. firmom korzystającym z wózków widłowych na gaz. Obecny sposób rozliczania się jest na tyle skomplikowany, że przedsiębiorcy praktycznie nie wyliczają takich opłat. Problemy pojawiają się jednak w razie kontroli w firmie.

Ważną zmianą dla firm korzystających z silnikowych urządzeń mechanicznych jest precyzyjne określenie, w jaki sposób mają obliczać należność za spaliny w tych pojazdach, w których nie przewidziano stawek ryczałtowych. Pośrednio wyjaśnienia te mogą pomóc również przy rozliczaniu tegorocznych opłat za spaliny.

W przyszłym roku firmy muszą się liczyć ze wzrostem opłat. Ich stawki wzrastają generalnie o 2,5 proc., czyli o poziom inflacji. Niektóre jednak bardziej. Największa podwyżka objęła wprowadzane do atmosfery gazy cieplarniane. Znaczący wzrost dotyczy też śmieci komunalnych składowanych na wysypiskach, a także odpadów segregowanych.

Tegoroczne zmiany w rozporządzeniu mają służyć promocji segregacji odpadów „u źródła”. Chodzi o to, żeby więcej odpadów trafiało do odzysku i recyklingu.

Przedsiębiorcy pierwszy raz rozliczą się według nowych stawek za I półrocze 2009 r. do 31 lipca 2009 r. Jednak już teraz powinni się zapoznać ze stawkami, ponieważ tam, gdzie podwyżki są wysokie, będą miały znaczący wpływ na ceny usług czy produktów. Chodzi nie tylko o firmy zajmujące się wywozem odpadów, lecz także np. o przedsiębiorców serwisujących klimatyzatory.