[b]Nie.[/b] Zmienione od 1 października przepisy mówią o obniżeniu ryczałtu o 12,5 proc. przez firmy, które wybrały ryczałtową formę rozliczania podwyższonych kosztów zatrudniania niepełnosprawnych. Nakaz ten nie dotyczy zatem zakładów stosujących metodę rzeczywistych podwyższonych kosztów, polegającą na sumowaniu poniesionych na nie wydatków.
[b] Jak zredukować ryczałtowe koszty zatrudniania niepełnosprawnych za osobę o umiarkowanej niepełnosprawności pracującą na 1/2 etatu? Wystarczy po prostu odjąć od niego 117 zł (936 zł – 12,5 proc.)?[/b]
W opisanej sytuacji ryczałt stanowi suma składek i kwoty 210,60 zł [(936 zł x 70 proc.) x 0,5 proc. = 327,60 zł – 117 zł]. § 5 w dodanym ust. 4a rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. (DzU nr 240, poz. 1756 ze zm.) wyraźnie wskazuje ryczałt jako wartość, którą należy pomniejszać. Moim zdaniem nie stosujemy tu § 5 ust. 5 tego rozporządzenia. Mówi on bowiem o ustalaniu proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy składników liczonych według minimalnego wynagrodzenia. Skoro chodzi o pomniejszanie całego ryczałtu (§ 5 ust. 5 nie odnosi się wprost do § 5 ust. 4a ani do składników zależnych od składek), to nie widzę podstaw, by proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy szacować również obniżenie. Rzeczywiście jednak kwestia ta wzbudza wątpliwości. Resort pracy ma wkrótce zamieścić na swojej stronie internetowej stanowisko w tej sprawie.
[srodtytul]Emerytura wyklucza wsparcie[/srodtytul]
[b] Dofinansowanie wynagrodzeń przysługuje na niepełnosprawnych, którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury. Co zrobić z pracownikiem, który dostarczył decyzję o przyznaniu świadczenia z 23 czerwca 2008 r., według której przysługuje mu ono od osiągnięcia wieku emerytalnego, czyli od 11 maja 2008 r. Do kiedy zakładowi pracy chronionej przysługuje wsparcie z tego tytułu? [/b]
Dofinansowanie wynagrodzeń za opisanego pracownika należy się od kiedy nabył on prawo do emerytury, czyli od 11 maja 2008 r.
[b] A co, jeśli z decyzji o przyznaniu emerytury z 26 czerwca 2008 r. wynika, że przysługuje ona od miesiąca, kiedy zainteresowany zgłosił wniosek, tj. od 1 czerwca 2008 r.?[/b]
Firma ma wówczas prawo do pomocy do 1 czerwca 2008 r., czyli do daty, od której pracownik nabył prawo do emerytury.
Obydwaj pracodawcy muszą zrobić korekty wniosków Wn-D. Oczywiście w dalszym ciągu na tych pracowników pracodawcy przysługuje refundacja składek ZUS.
Brak dofinansowania na osoby, które nabyły prawo do emerytury będzie tylko do końca 2008 r., gdyż od stycznia 2009 r. ma wejść w życie nowelizacja ustawy o rehabilitacji, która już nie wyklucza takich osób.
[srodtytul]Trudno przywrócić termin[/srodtytul]
[b] Złożyliśmy po czasie dokumenty o wypłatę dofinansowania wynagrodzeń za niepełnosprawnych pracowników. Wniosek Wn-D został odrzucony. Jak mamy się starać o przywrócenie terminu? [/b]
Nie. będzie z tym łatwo. Po pierwsze: trzeba wysłać do prezesa PFRON prośbę o przywrócenie terminu na wysłanie wniosku WN-D za sierpień. Musicie w nim opisać przyczynę spóźnienia oraz uprawdopodobnić, że uchybienie nastąpiło nie z waszej winy, że zawinił pracownik zajmujący się obsługą pomocy z tytułu zatrudniania niepełnosprawnych będący właśnie na urlopie lub zwolnieniu lekarskim. PFRON nie załatwi pozytywnie takiego wniosku. Przyczyna zwłoki musi być obiektywna i taka, na jaką nie mieliście wpływu, np. awaria komputerów z powodu burzy. Jeżeli rzeczywiście były to problemy z komputerem, to sporządźcie o tym notatkę podpisaną przez informatyka i prezesa, dołączcie zeznania świadków itp.
[b] Składki ZUS za zatrudniane osoby przekazujemy do 15 następnego miesiąca. Za sierpień odprowadziliśmy je jednak z siedmiodniowym opóźnieniem. Czy otrzymamy dofinansowanie tych składek?[/b]
Nie. Nie ma po co składać do PFRON druków o wypłatę refundacji składek ZUS za sierpień. PFRON wypłaca bowiem refundacje tylko składek uiszczonych na czas. Wynika tak z art. 25a ust. 2 – 4 ustawy.
[srodtytul]Koszty chorobowe wystarczy wykazać[/srodtytul]
[b] Czytałem w DF, że mogę ustalić ryczałt za niepełnosprawnego pracownika, który przez cały miesiąc przebywał na zwolnieniu lekarskim.
Muszę jednak odpowiednio udowodnić i udokumentować koszty zwiększonej absencji chorobowej. Wystarczy, że zanotuję na karcie pracownika, że takie koszty wystąpiły, czy też są konieczne konkretne wyliczenia? [/b]
Nie. Zaznaczenie na karcie pracownika, że wystąpiły koszty zwiększonej absencji, jest w porządku. Chodzi, oczywiście, o koszty wymienione w rozporządzeniu z 13 grudnia 2007 r. (DzU nr 240, poz. 1756 ze zm.). Nie macie obowiązku ich wyszczególniania i dokładnego wyliczania.
[b] Czy muszę jednak koniecznie wykazywać w takiej sytuacji ryczałt, nawet jeśli poniosłem podwyższone koszty absencji zatrudnionego? Mimo wszystko chciałbym pozostać przy starym sposobie wypełniania poz. 38 druku INF-D-P i poz. INF-U-P 46, tak by podawać tam zero. [/b]
Nie. Ustalanie w opisanej sytuacji ryczałtu jest prawem, a nie obowiązkiem pracodawcy. Zwłaszcza że takie narastające wyliczenie ryczałtu może spowodować zwiększenie uzyskiwanego dofinansowania. Macie zatem prawo stosować dotychczasową metodę, wpisując zero w poz. 38 dokumentu INF-D-P i poz. 46 formularza INF-U-P za miesiące, kiedy niepełnosprawny korzystał ze zwolnienia lekarskiego.
[srodtytul]Kolejne zaświadczenia o schorzeniach specjalnych[/srodtytul]
[b] Zatrudniany przez nas od 2006 r. pracownik posiada od 2004 r. umiarkowany stopień niepełnosprawności, orzeczony przez ZUS. Otrzymujemy z PFRON dofinansowanie jego wynagrodzeń. Niedawno przyniósł zaświadczenie z poradni zdrowia psychicznego, że od 2000 r. jest u nich zarejestrowany z diagnozą choroby o symbolu F 20. Kwalifikuje go ona do znacznego stopnia niepełnosprawności (schorzenie specjalne). Czy przysługuje nam z tego tytułu wyższe dofinansowanie. Jeśli tak, to czy wolno nam zrobić wsteczne korekty?[/b]
Rzeczywiście, za niepełnosprawnych pracowników ze stwierdzoną chorobą psychiczną, upośledzeniem umysłowym lub epilepsją oraz niewidomych należy się zwiększone dofinansowanie. Skoro orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydał mu ZUS, dlatego nie ma w nim stosownego kodu choroby traktowanej za schorzenie specjalne. Według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w takiej sytuacji jest konieczne zaświadczenie od lekarza specjalisty potwierdzające np. chorobę psychiczną. Jeśli tak właśnie jest w opisanej sytuacji, to możecie zrobić korekty dokumentacji wysłanej do PFRON, ale już tylko tej za 2008 r. Możliwość dokonania korekty druków składanych za 2007 r. i lata wcześniejsze przepisy ograniczyły bowiem do 30 września br.
[ramka][b]Kody niepełnosprawności[/b]
[b]01-U[/b] upośledzenie umysłowe – uprawniają do zwiększonego dofinansowania
[b]02-P[/b] choroby psychiczne – uprawniają do zwiększonego dofinansowania
[b]03-L[/b] zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu
[b]04-O[/b] choroby narządu wzroku – uprawniają do zwiększonego dofinansowania
[b]05-R[/b] upośledzenie narządu ruchu
[b]06-E[/b] epilepsja – uprawniają do zwiększonego dofinansowania
[b]07-S[/b] choroby układu oddechowego i krążenia
[b]08-T[/b] choroby układu pokarmowego
[b]09-M[/b] choroby układu moczowo-płciowego
[b]10-N[/b] choroby neurologiczne
[b]11-I[/b] inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego[/ramka]
[b] Pracownikowi skończył się niedawno okres, na jaki opiewało jego zaświadczenie o niepełnosprawności. Nowe orzeczenie dostarczył dopiero po dwóch miesiącach, ale poświadcza ono istnienie ciągłej niepełnosprawności od 2000 r. Co robić?[/b]
Możecie zrobić korekty dokumentów o wypłatę dofinansowania i refundacji składek wysłanych do PFRON i wystąpić o pomoc dla tego pracownika za te dwa miesiące. Należy wejść w tym celu do wniosków Wn-D i WN-U za te dwa miesiące, dodać informacje INF-D-P i INF-U-P za tego pracownika. Przypominam, że korekty na plus wolno robić do 30 września następnego roku.
[srodtytul]Będą niższe dofinansowania[/srodtytul]
[b] Zakład pracy chronionej zatrudnia niepełnosprawnych w stopniu znacznym i ze schorzeniami specjalnymi (niewidomi, chorzy umysłowo i psychicznie). Ile kwotowo otrzymamy na nich dofinansowania po 1 stycznia 2009 r. Wynosi ono zasadniczo 160 proc. minimalnej płacy zwiększonej o dodatkowe 40 proc., czyli 1276 zł x (160 proc. + 40 proc.) = 2552 zł. Potem jednak przepisy mówią, że dofinansowanie nie może przekroczyć 75 proc. tych kosztów, czyli 1914 zł (2552 zł x 75 proc.). Czy dobrze myślę?[/b]
Czytelnik źle odczytał projekt nowelizacji ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.). Od przyszłego roku dofinansowanie wynagrodzeń niepełnosprawnych nie może przekroczyć 75 proc. kosztów płacy dla pracodawców wykonujących działalność gospodarczą, a dla niewykonujących, np. organizacji pozarządowych – 90 proc. Koszty płacy to wynagrodzenie brutto oraz finansowane przez pracodawcę obowiązkowe składki emerytalne, rentowe i wypadkowe naliczone od tego wynagrodzenia i obowiązkowe składki na FP i FGŚP. W 2009 r. koszty płacy dla pensji minimalnej (1276 zł) wyniosą zatem 1505,81 zł, na co złożą się składki:
– emerytalna 1276 zł x 9,76 proc. = 124,54 zł
– rentowe 1276 zł x 4,5 proc. = 57,42 zł
– wypadkowa 1276 zł x 1,2 proc. = 15,31 zł
– na FP 1276zł x 2,45 proc. = 31,26 zł
– na FGŚP 1276 zł x 0,10 proc. = 1,28 zł
Przykładowo: na osobę o znacznym stopniu niepełnosprawności ze schorzeniem specjalnym dostaniemy w 2009 r. dofinansowanie na poziomie 200 proc. minimalnego wynagrodzenia z roku poprzedniego. Ponoć jednak nastąpi szybka zmiana wprowadzająca minimalną płacę z roku bieżącego. Dlatego maksymalne dofinansowanie za takiego zatrudnionego wyniesie 2552 zł (1276 zł x 200 proc.). Opisany zakład otrzyma więc w nowym roku 1129,36 zł dofinansowania (1505,81 zł x 75 proc.) miesięcznie.
[i]Edyta Sieradzka jest dyrektorem ds. dofinansowań w Ogólnopolskiej Bazie Pracodawców Osób Niepełnosprawnych[/i]