Prowadzisz jednoosobową firmę, planujesz rozwój, ale nie masz doświadczenia w werbowaniu personelu albo chcesz podnieść kwalifikacje kadrowej? Nie jesteś pewien, jak skutecznie i efektywnie przeprowadzić rekrutację? Nie wiesz, jakie prawa i obowiązki spoczywają na pracodawcy, jaką formę zatrudnienia wybrać?
Na wszystkie te pytania możemy uzyskać odpowiedź, biorąc udział w Akademii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Co więcej, lekcje i instruktaże są dla nas za darmo. Są bowiem w całości finansowane ze środków Unii Europejskiej, a dokładniej z Europejskiego Funduszu Społecznego. Nie jest wymagany przy tym minimalny wkład własny uczestnika (co z reguły jest zasadą, jeśli chodzi o pomoc unijną dla firm).
Jedyne, czym musimy dysponować, to dobry komputer i dostęp do Internetu. Szkolenia są bowiem prowadzone drogą elektroniczną. To bardzo dobry sposób, bo sami możemy zadecydować, kiedy chcemy rozpocząć szkolenie i kiedy je ukończyć. Czas nauki i jej częstotliwość dostosowujemy zatem do własnych możliwości.
Wielką zaletą szkoleń organizowanych przez PARP jest to, że równolegle do szkoleń multimedialnych mamy dostęp do opiekunów i tutorów. Ci pierwsi pozostają w stałym kontakcie z uczestnikami (można się z nimi kontaktować przez sześć dni w tygodniu) poprzez e-mail i specjalną infolinię. Natomiast tutorzy to specjaliści od wybranych zagadnień objętych szkoleniami. W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości merytorycznych wolno ich prosić o wsparcie. Dla uczestników szkoleń dostępne jest również forum, na którym można wymieniać się doświadczeniami, pomysłami i pytaniami.
[ramka][b]Dla szefa i specjalisty personalnego[/b]
Ze szkoleń Akademii PARP mogą korzystać wszyscy przedsiębiorcy z sektora MŚP oraz ich pracownicy. Wystarczy wejść na stronę www.akademiaparp.gov.pl i – postępując zgodnie z zawartymi tam instrukcjami – uzyskać dostęp do wszystkich 11 kursów. Wśród nich są np. lekcje poświęcone praktycznemu zarządzaniu personelem w MŚP, składające się z 12 modułów. Jeżeli przejdziemy przez wszystkie, możemy zdobyć wiedzę na temat:
- podstawowych cech stosunków pracy w małych firmach (zalety pracy w małej firmie, tworzenie kultury organizacyjnej);
- metod pozyskiwania pracowników (plan zatrudnienia, etapy procesu rekrutacji, skuteczna rozmowa rekrutacyjna);
- efektywnych systemów wynagradzania (sposoby i ustalanie wynagrodzeń, struktura wynagrodzeń);
- szkoleń i rozwoju zawodowego pracowników (rozwój zawodowy, kariera zawodowa, cykl szkoleniowy);
- elementów prawa pracy (wybrane formy zatrudnienia, obowiązki pracodawcy w związku z przyjęciem pracownika, rozwiązanie stosunku pracy);
- metody oceny pracowników i zarządzania przez cele (ocena pracownika, wdrożenie systemu ocen);
- równouprawnienia i unikania zjawisk patologicznych (równouprawnienie w miejscu pracy, dyskryminacja i mobbing);
- dyscypliny pracy i zwalniania pracowników (dyscyplina pracy, rodzaje kar, rodzaje zwolnień, komunikowanie zwolnień);
- efektywnej komunikacji (psychologia komunikacji, umiejętności komunikacyjne lidera);
- zarządzania zespołem (funkcjonowanie zespołów pracowniczych, sztuka postępowania z zespołem pracowniczym);
- zarządzania konfliktem (konflikty jako szansa dla firmy, postawy wobec konfliktów);
- rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji (specyfika podejmowania decyzji i rozwiązywania problemu, identyfikowanie i definiowanie problemu, ocena wariantów i wybór rozwiązania problemu).[/ramka]