Zarząd województwa kujawsko-pomorskiego ogłosił kolejny konkurs. Tym razem dotyczy on działania regionalnego programu operacyjnego o numerze 5.5 „Promocja i rozwój markowych produktów”. Ma ono przede wszystkim wesprzeć przedsiębiorców, którzy myślą o zdobyciu zagranicznych rynków. Dofinansowaniem mogą zostać objęte następujące projekty:

- wsparcie promocji produktów regionalnych i lokalnych,

- przygotowanie i prezentacja oferty handlowej przedsiębiorstw na międzynarodowych targach krajowych i zagranicznych,

- udział w imprezach targowo-wystawienniczych oraz misjach gospodarczych,

- tworzenie i rozwój sieci współpracy między przedsiębiorcami i innymi podmiotami.

O wsparcie mogą się ubiegać wszystkie firmy, niezależnie od wielkości. Ponieważ konkurs jest regionalny, dotyczy oczywiście firm, które mają siedzibę i prowadzą działalność na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego. Drugim warunkiem jest odpowiedni okres prowadzenia działalności. Do udziału w konkursie dopuszczone są tylko te przedsiębiorstwa, które działają dłużej niż 12 miesięcy.

Wielkość firmy decyduje natomiast o maksymalnej wartości wsparcia. Dla mikroprzedsiębiorstw może ono stanowić maksymalnie 70 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Dla małych – 60 proc., natomiast dla średnich i dużych – 50 proc.

Konkurs ma charakter otwarty. To oznacza, że wnioski będą przyjmowane aż do wyczerpania budżetu przeznaczonego przez władze wojewódzkie na ten cel (wynosi on 5,3 mln zł). Wnioski można składać od 8 września. Należy je dostarczyć do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 73).

W pierwszym etapie wnioski będą poddane ocenie formalnej. Na tym etapie urzędnicy sprawdzą, czy wszystkie pola we wniosku zostały wypełnione, oraz ocenią:

- kompletność załączników,

- dopuszczalność projektu (czy nasz pomysł odpowiada typom projektów wskazanych w tzw. uszczegółowieniu programu),

- prawidłowy wkład własny (np. dla małych firm musi wynieść co najmniej 40 proc. wydatków kwalifikowanych),

- wartość projektu (nie więcej niż 60 tys. zł w wypadku targów i wystaw, 20 tys. zł w wypadku działań informacyjno-promocyjnych oraz misji gospodarczych).

Na drugim etapie oceny wniosku badane będą kryteria merytoryczno-technicznej dopuszczalności projektu (cele projektu, wykonalność techniczna i finansowa, trwałość rezultatów).

Ostatni etap to ocena jakości projektu (oczekiwane rezultaty, zgodność z preferowanymi typami projektów, wypełnianie polityki i zasad wspólnotowych, strategiczny charakter projektu, skuteczność finansowa projektu).

Na dofinansowanie może np. liczyć projekt udziału w targach. Mogą to być imprezy organizowane poza granicami kraju, a także w Polsce (wtedy muszą one mieć charakter międzynarodowy). W takim projekcie można sfinansować wydatki związane z:

- pracami przygotowawczymi (opracowanie ekspertyz, badań niezbędnych do realizacji projektu),

- przygotowaniem wyjazdu,

- organizacją spotkań informacyjnych,

- wynajęciem powierzchni wystawowej,

- transportem eksponatów,

- wpisem do katalogu targowego i opłatą rejestracyjną,

- przygotowaniem i drukiem materiałów promocyjnych,

- transportem i zakwaterowaniem przedstawicieli firmy,

- obsługą techniczną (wynajęcie sali, tłumaczenia itp.),

- kosztami oddelegowania pracownika do prowadzenia projektu,

- promocją projektu.

Jak wynika z tych danych, dofinansowanie może objąć niemal wszystkie koszty, jakie się wiążą z organizacją, a następnie realizacją wyjazdu na targi. Zakładając, że budżet takiego projektu zamknie się w kwocie 60 tys. zł, mikrofirma będzie się mogła ubiegać o zwrot 42 tys. zł, mała – 36 tys. zł, a średnia i duża – 30 tys. zł. Jest więc o co walczyć.

Szczegółowe dane na temat konkursu, wzory dokumentów oraz wytyczne dotyczące naboru i oceny wniosków są dostępne na stronie www.fundusze.kujawsko-pomorskie.pl.

W razie pytań i wątpliwości można także skorzystać z usług punktu informacyjnego, nr tel. 056 656 11 00 lub 056 656 10 50.

Przedsiębiorca, który będzie zainteresowany udziałem w konkursie, w pierwszej kolejności powinien się zapoznać z tzw. uszczegółowieniem regionalnego programu. Następnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków i kryteriami oceny wniosków.

Wszystkie te dokumenty można znaleźć pod wyżej wskazanym adresem.