[b]Osoba nieprowadząca dotychczas działalności gospodarczej zamierza przystąpić do spółki cywilnej. W którym momencie należy dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej? Jak powinien wyglądać wniosek o wpis?[/b] – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.

Sprawa dopuszczalności przystąpienia nowego wspólnika do spółki cywilnej jest dość kontrowersyjna. Nad tym nie będziemy się tu jednak rozwodzić. Przyjmijmy, że do spółki można takiego wspólnika przyjąć.Pamiętajmy, że z prawnego punktu widzenia spółka cywilna jest jedynie szczególnego rodzaju umową. Wiąże ona kilka osób, z których każda jest odrębnym przedsiębiorcą. Tyle tylko, że działalność gospodarcza prowadzona przez nich ma charakter wspólny.

Ponieważ w chwili przystąpienia spółka cały czas działa, przyjąć należy, że nowy wspólnik z marszu zaczyna prowadzić działalność gospodarczą. Tymczasem podjęcie działalności gospodarczej możliwe jest jedynie po uzyskaniu wpisu w ewidencji działalności gospodarczej. Zlekceważenie tego wymogu to wykroczenie. Każdy, kto wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny. Problem polega na tym, że wcześniej nowy wspólnik nie mógłby zgłosić się do ewidencji, bo przecież... nie był jeszcze wspólnikiem! Dochodzi zatem do istnej kwadratury koła. Oczywiście skazanie wspólnika w opisanej sytuacji wydaje się mało prawdopodobne. Ci jednak, którzy chcą spać spokojnie, muszą się zastanawiać, jak wybrnąć z tego kłopotu.

Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest odroczenie w umowie z nowym wspólnikiem daty jego przystąpienia do spółki. To dałoby mu trochę czasu na dopełnienie formalności związanych z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej. We wniosku o wpis mógłby on podać datę przystąpienia do spółki jako datę rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Kiedy złożyć wniosek o wpis? Przepisy nie zakreślają tu żadnego konkretnego terminu. Ważne jest tylko to, żeby nie rozpocząć działalności bez wpisu. O terminie przesądza zatem praktyka. Pamiętajmy przy tym, że organ ewidencyjny (tj. wójt, burmistrz albo prezydent miasta) ma 14 dni na dokonanie wpisu i doręczenie wnioskodawcy zaświadczenia w tej sprawie. Termin ten liczony jest od daty złożenia wniosku.

Wniosku o wpis do ewidencji nie trzeba składać na urzędowym formularzu. Wiele urzędów stosuje jednak swoje druki. Ważne, żeby znalazły się w nim określone prawem informacje. Są to:

[ul][li]oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL (jeśli taki posiada),[/li]

[li]oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania – również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,[/li]

[li]określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności,[/li]

[li]wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.[/li][/ul]

Teoretycznie wniosek o wpis można złożyć nie tylko na piśmie, lecz także np. pocztą elektroniczną albo – jeśli urząd przewidział taką ewentualność – za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego organu ewidencyjnego.

[i]Podstawa prawna:

- art. 14 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=236773]ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095)[/link],

- art. 601 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=72055]kodeksu wykroczeń[/link],

- art. 63 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link][/i]