- Prowadzę pizzerię. Chciałbym uatrakcyjnić menu i nazwać różne rodzaje serwowanej u mnie pizzy tytułami znanych polskich seriali. Przykładowo byłaby pizza "M jak Miłość" czy "Na wspólnej". Czy wolno mi wydrukować takie menu i sprzedawać pizzę pod wskazanymi nazwami bez narażania się na procesy ze strony producentów tych seriali? - pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Nazwanie pizzy tytułem serialu telewizyjnego, drukowanie menu z takimi oznaczeniami, wreszcie wprowadzanie do obrotu pizzy o przykładowej nazwie "M jak Miłość" czy "Na Wspólnej" może naruszać prawa osób trzecich. Praw tych podmioty uprawnione mogą dochodzić w każdy dopuszczalny sposób, w tym również na drodze sądowej.
Właściciela pizzerii, oznaczającego w ten sposób swoje wyroby, ewentualny proces może wiele kosztować.
Podmiot uprawniony mógłby domagać się od niego wydania uzyskanych korzyści (w szczególności zysku ze sprzedaży takiej pizzy) i naprawienia wyrządzonej szkody (odszkodowania). Ewentualnego odszkodowania uprawniony może dochodzić na zasadach ogólnych (konieczne jest wówczas wykazanie wysokości szkody, co nie zawsze będzie zadaniem łatwym) bądź też przez żądanie zapłaty sumy pieniężnej odpowiadającej dwukrotności, a gdy naruszenie było zawinione (co w przypadku opisanym przez czytelnika jest bardzo prawdopodobne) - nawet trzykrotności stosownego wynagrodzenia, w wysokości odpowiadającej stosowanym przez uprawnionego stawkom licencyjnym za korzystanie z nazwy.
Podmioty uprawnione, czyli stacje telewizyjne i inne podmioty korzystające z określonych nazw np. na podstawie umowy licencyjnej, mogą poszukiwać podstawy prawnej ochrony w przepisach ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Częściej jednak w grę będzie wchodzić ustawa z 30 czerwca 2000 r. o prawie własności przemysłowej. Znane nazwy są bowiem często rejestrowane w Urzędzie Patentowym jako znaki towarowe, i to nie tylko w warstwie graficznej (określone logo pojawiające się w czołówce serialu), lecz również w warstwie słownej.
Kolejną możliwość stwarza ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w szczególności art. 10 tej ustawy, zgodnie z którym czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług, które może wprowadzać klientów w błąd co do ich pochodzenia.
Należy również zaznaczyć, że przy ocenie naruszenia nie ma zasadniczego znaczenia popularność seriali, których nazwami posługuje się właściciel pizzerii, ich rozpoznawalność itd., choć nie można wykluczyć, iż w wypadku najbardziej znanych, a więc i najatrakcyjniejszych, podmiotom uprawnionym łatwiej będzie dochodzić praw przed sądem. Autor jest doktorem prawa, radcą prawnym i partnerem w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, Oddział Kraków